Hvordan klare å slanke seg

0
46
Hvordan klare å slanke seg
Foto: Jannis Brandt - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Krasjdietter er ikke en bærekraftig løsning, uansett hva fordelene enkelte kan hevde de har. For å gå ned i vekt trygt og opprettholde vekttapet over tid, er det viktig å gjøre gradvise, permanente og smarte livsstilsendringer.

Tips for vellykket vekttap

Folk kan gå ned i vekt og opprettholde vekten ved å ta flere oppnåelige grep.

Spis variert, fargerik, næringstett mat

Sunn mat og snacks bør danne grunnlaget for det sunne kostholdet. En enkel måte å lage en måltidsplan på er å sørge for at hvert måltid består av 50 prosent frukt og grønnsaker, 25 prosent fullkorn og 25 prosent protein. Totalt fiberinntak bør være 25–30 gram daglig.

Fjerne transfett fra dietten, og minimer inntaket av mettet fett, som har en sterk sammenheng med forekomsten av koronar hjertesykdom. I stedet kan folk konsumere enumettede fettsyrer (MUFA) eller flerumettede fettsyrer (PUFA), som er typer umettet fett.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Følgende matvarer er sunne og ofte rike på næringsstoffer:

  • fersk frukt og grønnsaker
  • fisk
  • belgfrukter
  • nøtter
  • frø
  • fullkorn, som brun ris og havregryn

Mat å unngå å spise inkluderer:

  • mat tilsatt oljer, smør og sukker
  • bearbeidet kjøtt
  • bakevarer
  • bagels
  • loff
  • bearbeidet mat

I noen tilfeller kan fjerning av visse matvarer fra dietten føre til at en person mangler noen nødvendige vitaminer og mineraler. En ernæringsfysiolog, kostholdsekspert eller annet helsepersonell kan gi råd til en person hvordan man får i seg nok næringsstoffer mens de følger et vekttapsprogram.

Delta i regelmessig fysisk aktivitet og trening

Regelmessig fysisk aktivitet kan hjelpe en person til å gå ned i vekt. Regelmessig trening er viktig for både fysisk og mental helse. Å øke hyppigheten av fysisk aktivitet på en disiplinert og målrettet måte er ofte avgjørende for vellykket vekttap.

En times aktivitet med moderat intensitet per dag, for eksempel rask gange, er ideell. Hvis en time per dag ikke er mulig, foreslår Mayo Clinic at en person bør sikte på minst 150 minutter hver uke.

Mennesker som vanligvis ikke er fysisk aktive bør sakte øke treningsmengden, og gradvis øke intensiteten. Denne tilnærmingen er den mest bærekraftige måten å sikre at regelmessig trening blir en del av livsstilen.

På samme måte som å registrere måltider psykologisk kan hjelpe med vekttap, kan folk også ha nytte av å holde rede på sin fysiske aktivitet. Mange gratis mobilapper er tilgjengelige som sporer en persons kaloribalanse etter at de registrerer matinntaket og trener.

Hvis tanken på en full treningsøkt virker skremmende for nybegynnere, kan de begynne med å gjøre følgende aktiviteter for å øke formnivået:

  • ta trappene
  • rake løv
  • gå tur med hund
  • hagearbeid
  • dans
  • spille utendørs spill
  • parkere lenger vekk fra jobben

Personer som har lav risiko for koronar hjertesykdom vil neppe trenge medisinsk vurdering før de starter et treningsregime. Imidlertid kan tidligere medisinsk evaluering være tilrådelig for noen mennesker, inkludert de med diabetes. Alle som er usikre på sikre treningsnivåer, bør snakke med helsepersonell.

Kutt ut alle flytende kalorier

Det er mulig å konsumere hundrevis av kalorier om dagen ved å drikke sukkersøtet brus, te, juice eller alkohol. Disse er kjent som «tomme kalorier» fordi de gir ekstra energiinnhold uten å gi noen ernæringsmessige fordeler. Med mindre en person bruker en smoothie for å erstatte et måltid, bør man ha som mål å holde seg til vann eller usøtet te og kaffe. Å tilsette dråper med fersk sitron eller appelsin i vann kan gi god smak. Unngå å forveksle dehydrering med sult. En person kan ofte tilfredsstille sultfølelsen mellom planlagte måltider med en et par glass vann.

Ha kontroll på porsjonstørrelser

Å spise for mye av maten, til og med kalorifattige grønnsaker, kan føre til vektøkning. Derfor bør folk unngå å estimere en serveringsstørrelse på måfå eller spise mat direkte fra pakken. Det er bedre å bruke målekopper. Gjetning fører til overvurdering, og sannsynligheten for å spise en større enn nødvendig porsjon.

Vær positiv

Vekttap er en gradvis prosess, og en person kan føle seg motløs hvis kiloene ikke går av med den hastigheten de hadde forventet. Noen dager vil være vanskeligere enn andre når du holder deg til et vekttapsprogram. Et vellykket vekttapsprogram krever at den enkelte holder ut og ikke gir opp når det virker for vanskelig.

Noen mennesker kan trenge å tilbakestille målene, potensielt ved å justere det totale antallet kalorier de har som mål å spise, eller endre treningsmønsteret. Det viktige er å ha en positivt holdning og være konsistent i å jobbe for å overvinne utfordringene for vellykket vekttap.

Relaterte artikler:

Sykling som slanking

Slanking og trening

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!