Hvordan kan idrettsskader forebygges

Trening er bra for kroppen, og med riktige forholdsregler kan idrettsskader ofte forebygges. Kvaliteten på utstyr har bidratt til å forbedre sikkerheten innen sport. Lær er om hvordan du kan forebygge idrettsskader.

Men du kan fortsatt være utsatt for skade. Kontakt alltid helsepersonell før du starter noen form for fysisk aktivitet, spesielt intense typer øvelser eller sport.

Årsaker til sportsskader kan omfatte:

  • Feil trening
  • Feil sportsutstyr
  • Å være i dårlig helsetilstand
  • Feil oppvarming eller tøying før en sportsbegivenhet eller trening

Vanlige idrettsskader inkluderer:

  • Forstuvninger og belastninger
  • Skader i kne, skulder, ankel
  • Muskelskader
  • Dislokasjoner
  • Brudd
  • Skader på akilles
  • Beinhinnebetennelse

Hvordan kan jeg forebygge en skade?

Følgende er noen grunnleggende trinn for å forhindre en sportsskade:

  • Ha en treningsplan som inkluderer kardiovaskulær trening, styrketrening og fleksibilitet. Dette vil bidra til å redusere sjansen for skade.
  • Alternativ trening av forskjellige muskelgrupper og trening annenhver dag.
  • Kjøle ned ordentlig etter trening eller annen sport. Det bør ta dobbelt så lang tid som oppvarmingen.
  • Hold deg hydrert. Drikk vann for å forhindre dehydrering, varmeutmattelse og heteslag.
  • Tøyeøvelser kan forbedre musklenes evne til å trekke seg sammen og utføre, noe som reduserer risikoen for skader. Hver tøyning skal starte gradvis til du når et punkt med muskelspenning. Tøying bør ikke være smertefullt. Ha som mål å holde hver tøyning i opptil 20 sekunder.
  • Bruk riktig utstyr, og ha sko som gir støtte og som kan korrigere visse fotproblemer som kan føre til skade.
  • Lær de riktige teknikkene for sporten din.
  • Hvile når du er sliten. Unngå trening når du er sliten eller har smerter.
  • Ta deg alltid tid under styrketrening og gå gjennom hele bevegelsesområdet for hver repetisjon.
  • Hvis du har en vedvarende idrettsskade, må du sørge for å delta i tilstrekkelig rehabilitering før du fortsetter anstrengende aktivitet.

Relaterte artikler:

Skadeforebyggende trening

Skadeforebyggende øvelser

Referanser

Om forfatteren