Hvordan «jukse» på trening og komme unna med det

0
36
Hvordan «jukse» på trening og komme unna med det

Vil du ha best mulig effekt ut av treningen og bruke minst mulig tid? Lær hvordan du kan trene mest mulig effektivt i en hektisk og travel hverdag!

Hvordan trene mest mulig effektivt

Det første du bør vurdere når du har som mål å trene mest mulig effektivt, er hva du skal trene. Løping er et eksempel på en effektiv treningsform der du kan ha god effekt ut av relativt beskjedne treningsmengder. For at treningen skal ha best mulig effekt, bør du ha som mål å gjennomføre korte, effektive treningsøkter, der du veksler mellom å trene med lav, moderat og hard intensitet. Regelmessig og variert trening er derfor helt sentralt når du skal trene for best mulig effekt.

Trene regelmessig for å trene mest mulig effektivt

Å trene regelmessig er viktig for at du skal ha best mulig effekt ut av treningen. Det betyr ikke at du nødvendigvis må trene hver dag, men kanskje annenhver dag. Regelmessighet i treningen gir gode rutiner som er viktig for din motivasjon for trening. Når du trener regelmessig trenger ikke treningsøktene være så lange, så lenge du varierer med tanke intensitet.

Korte treningsøkter for å trene mest mulig effektivt

Du kan gjennomføre treningsøkter med en varighet på alt fra 10-30 minutter. Korte treningsøkter vil gjøre det enklere for deg å finne tidspunkt som passer for deg når du skal trene. Det er viktig å huske på at når du trener kort bør du trene effektivt. Prøv å legge inn trening med vekslende intensitet, der du trener med lav, moderat og hard intensitet innenfor samme treningsøkt.

Variasjon for å trene mest mulig effektivt

Variasjon med tanke på hva du trener, hvordan og med hvilken intensitet vil bidra til å utsette stagnasjon. Stagnasjon er når du opplever en utflating i formkurven. Dette er helt normalt. Når varierer hvordan du trener lar du ikke kroppen slå seg til ro med én måte å trene på. men heller utfordrer kroppen hele tiden. Trener du på denne måten vil du ha en jevnere og bedre formutvikling. Variere med hva slags løpetrening du skal gjennomføre, hvor du trener og med hvilken intensitet. Sørg for at hovedvekten av treningen er med lav intensitet.

Å «jukse» på trening er smart

Å trene regelmessige, korte og varierte treningsøkter er smart, både med tanke på treningseffekt og motivasjon for trening. I og med at du trener mindre, vil det også bidra til å redusere risikoen for skader, fordi du restituerer raskere mellom treningsøktene.

Relaterte artikler:

Fordeler med regelmessig trening

Variasjon når du trener løping