Rolig løping i 50 minutter
Rolig løping i 50 minutter
1. desember 2017
Restitusjonstid etter hard løpetrening
Restitusjonstid etter hard løpetrening
4. desember 2017
Hvordan jogge seg ned i vekt

Hvordan jogge seg ned i vekt

Hvordan jogge seg ned i vekt. Lær hvordan du kan trene løping med svært lav intensitet for å gå raskt ned i vekt.

Jogge for å gå ned i vekt

Jogging er utmerket trening for økt fettforbrenning og vektreduksjon. Når du trener løping med svært lav intensitet vil det øke din aerobe kapasitet og forbrenning, ved at hjertefrekvensen din går opp over en gitt periode. Jogging øker opptaket av oksygen som går over i blodbanen, og forsyner muskulaturen din med oksygenrikt blod.

Hastighet når du skal jogge deg ned i vekt

Hvilken hastighet du har når du jogger, vil variere individuelt, avhengig av ditt formnivå. Er du i god form vil farten være høyere enn hvis du er i dårligere form. Derfor bør du trene etter intensitetssoner, ikke fart. Generelt kan vi si at jogging er løpetrening med et svært lavt intensitet.

Jogging med svært lav intensitet

Jogging kan være trening med så lav intensitet at du ikke avbryter restitusjonsprosessen som foregår i muskulaturen din. Trening innenfor denne sonen blir gjerne kalt restitusjonstrening på grunn av lav intensitet. Dersom du trener løping, kan det være at intensiteten er så lav at du kan veksle mellom å gå og løpe.

Som nybegynner eller helt utrent kan jogging være alt annet enn restitusjonstrening. Derfor bør nybegynnere gjøre som nevnt over, veksle mellom å gå og løpe.

Fettforbrenning når du trener

For å gå ned 0.5 kg må du forbrenne 3500 kalorier mer enn det du inntar gjennom mat over en gitt periode. Jogger du langt, kan du trene med lav intensitet gjennom hele treningsøkta. Trener du intervall veksler du gjerne mellom trening med moderat til hard intensitet.

Begge måter å trene løping på kan bidra til at du går ned i vekt, så for maksimal fettforbrenning, bør du vurdere å veksle mellom trening med lav, moderat og høy intensitet.

Sone for fettforbrenning

Når du trener løping med lav til moderat intensitet, vil omtrent 60% av kaloriene du forbrenner komme fra fett lagret i kroppen. Trener du med høy intensitet, bruker kroppen karbohydrater som energi, og bare 35% av kaloriene kommer fra lagret fett. På grunn av denne forskjellen, er trening med lav til moderat intensitet ofte referert til som sonen for fettforbrenning.

Hvor lenge du kan jogge med lav intensitet

En av fordelene med å trene løping med lav intensitet, er du trene lenge, fordi intensiteten er lav. Med mindre du er i veldig god form, vil du ikke være i stand til å gjennomføre løpetrening med moderat til hard intensitet veldig lenge. Likevel, du oppnår de samme fordelene når du trener korte, intense treningsøkter med høy intensitet, som når du trener lange økter med lav intensitet.

Kaloriene du forbrenner

Selv om en lang joggetur med lav intensitet forbrenner en større prosentandel kalorier fra fett, vil en treningsøkt med høy intensitet, med samme lengde, gjøre at du går raskere ned i vekt. Når du trener med høy intensitet, forbrenner du kalorier i en mye høyere takt. Som vi har vært inne på tidligere, vil bare 35% av kaloriene komme fra fett når du trener med høy intensitet, men 35% av et høyt antall forbrente kalorier totalt, kan bli et mye høyere tall enn 60% av et lavere antall forbrente kalorier.

Løping med hard intensitet setter fart på forbrenningen din, og du får også en etterforbrenningseffekt som kan vare gjennom hele dagen.

Løpetrening med høy intensitet er mer belastende for kroppen

Det er viktig å merke seg at løping med hard intensitet er mye mer belastende enn å jogge med svært lav intensitet over en lenger periode. Du bør derfor ikke prøve på å ha samme lengde på treningsøktene med hard intensitet, som for øktene med lav intensitet. Følg 80-20 regelen som sier at 80% av løpetreningen skal være med lav intensitet.

Dersom du ønsker å gå ned mye i vekt med jogging, så start rolig med svært lav intensitet, og øk treningsmengden gradvis med utgangspunkt i ditt formnivå.

Hvordan jogge seg ned i vekt

Det er fullt mulig å jogge seg ned i vekt ved at du trener med svært lav intensitet. Fettforbrenningen vil være høy, og når du greier å løpe med denne intensiteten over et lenger tidsrom, vil du forbrenne en høy andel fett.

Imidlertid, for å oppnå maksimal fettforbrenning, bør du kombinere joggingen med løpetrening med hard intensitet. Da oppnår du i tillegg økt forbrenning også etter at du er ferdig med treningsøkta. Sørg for at du har et solid treningsgrunnlag før du går over til å trene med moderat til hard intensitet, og ha i minne at trening med hard intensitet bare bør utgjøre 20% av den totale treningsmengden du gjennomfører i løpet av en uke.

Relaterte artikler:

Restitusjonstid når du trener løping med høy intensitet

Trene før frokost for økt fettforbrenning

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *