Hvordan jogge riktig

H

Hvordan jogge riktig. Lær mer om hvordan du kan jogge riktig, og hvilke øvelser du kan trene på for å få en bedre teknikk.

Riktig teknikk når du jogger

Riktig løpeteknikk er viktig, og det å løpe med riktig teknikk kan faktisk være vanskeligere enn når du løper i et raskere tempo. Mange løpere har en tendens til at de ikke løfter knærne tilstrekkelig, at foten treffer bakken foran kroppen, slik at farten bremses opp for hvert steg som tas. Gjennom øvelser kan du trene deg opp slik at løpeteknikken blir bedre.

I denne artikkelen får du tips om hvordan du kan trene for å jogge riktig.

Øke frekvensen på steget

Når du øker frekvensen på løpesteget ditt, vil foten mer naturlig treffe bakken rett under hofta. Da får du et perfekt tyngdepunkt for hver gang foten treffer bakken. Du unngår at foten treffer bakken foran kroppen, noe som både vil øke risikoen for skader, og bremse opp farten for hvert steg du tar.

Mange løpere har for lav stegfrekvens. Stegfrekvens måles i antall steg per minutt. Når du løper vil du bruke minst mulig tid på beina. Jo lenger tid du bruker på hvert steg, jo lenger tid er foten din i kontakt med underlaget, og desto mer energi må beina dine bruke på å holde kroppsvekten din for hvert steg du tar. Dette kan du gjøre noe med ved å øke frekvensen på stegene. Løpehastighet er et resultat av steglengde multiplisert med frekvensen på steget. Under optimale forhold er det ideelle at du har omtrent 180 steg in minuttet. Den enkleste måten å måle stegfrekvensen din er å telle antall steg i 15 sekunder, og gange med 4.

I stedet for å telle antall steg du løper per minutt når du er ute og løper, kan du gjennomføre 2-3 økter per måned der du helt bevisst jobber med å øke frekvensen. Hurtighetstrening gjennom intervaller kan bidra til å øke frekvensen på steget, ved at du får mer fart i beina.

Hvordan jogge riktig

Ha en lett fremoverlent holdning når du løper. Hold hode og bryst oppe. Se fremover, ikke ned i bakken. Prøv å slappe av i skulderpartiet og senke skuldrene når du jogger. Vær avslappet, ikke knytte nevene. Tenk deg at det skal gå rett linje fra skuldrene, gjennom hofta og knærne og ned i foten for hvert steg du tar. Foten skal treffe bakken rett under hofta. Når foten treffer bakken rett under hofta vil det også enklere å løpe på forfot eller midtfot. Foten skal ikke treffe bakken med hælen!

Relaterte artikler:

Trening for bedre løpsøkonomi

Fordeler med spensttrening for økt styrke og bedre løpeteknikk

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg