Hvordan intervaller får deg i form

0
207
Hvordan intervaller får deg i form
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Intervalltrening behøver ikke være så hard trening som mange tror. Lær mer om hvordan intervalltrening kan få deg i form, uten at du må trene til du stuper!

Hvordan komme i god form med intervaller

Det er mange måter du kan trene for å komme i bedre form, og noen måter er mer effektiv enn andre. Intervalltrening er en effektiv måte å trene på for at du skal komme i god form. Trening for bedre kondisjon handler om å trene variert med lav, moderat og hard intensitet, der du legger hovedvekten av treningen din på lav intensitet. Å trene intervaller er typisk trening med moderat intensitet. Mange har en oppfatning av at intervalltrening er for hardt, og at du må ha et visst formnivå for i det hele tatt skal kunne løpe intervall. Dette er en myte som har oppstått, og har grobunn i hvordan intervalltrening ble trent tidligere (og fremdeles blir av alt for mange!) at man skal trene så hardt som mulig. En toppløper eller en som er veldig godt trent kan greie å gjennomføre harde intervaller, men det er ikke dermed sagt at det er gunstig for dem heller. Kjører du deg helt ned i kjelleren med intervaller, vil det kreve lang restitusjonstid, og jo hardere du trener, jo mer skadeutsatt er du. For nybegynnere kan for hard intervalltrening raskt føre til overbelastning og skader, rett og slett fordi kroppen ikke er vant til det og ikke får nok tid til å restituere i etterkant. Det betyr ikke at nybegynnere ikke skal trene intervall, men at de gjør det på en måte der intensitet og mengde er tilpasset formnivået.

Progressive intervaller får deg i form

Å gjennomføre progressiv intervalltrening vil si at du øker intensiteten gradvis gjennom intervallet, og fra ett intervall til det neste. Trener du intervall på denne måten får kroppen en gradvis tilvenning til økt belastning, og muskulaturen er klar for høyere belastning når du etter hvert begynner å ta skikkelig i. Trener du progressive intervaller vil det gjøre intervalltreningen mer overkommelig for nybegynnere, fordi du tilbringer mindre tid med hard intensitet. Du får bedre effekt ut av intervalletreningen fordi greier å fordele kreftene bedre gjennom hele intervalløkta. Du restituerer raskere etter intervalltreningen og reduserer dermed risikoen for skader. Progressiv intervalltrening er motiverende måte å trene intervaller på.

Hvordan trene intervall for å komme i form

Du bør variere intervalltreningen med tanke på hvor lange intervaller du skal trene og hvilket terreng du trener i. Veksle mellom å løpe korte og lange intervaller, i tillegg til å trene motbakkeintervaller. Nybegynnere kan med fordel trene kortere intervaller, slik at belastningen ikke blir for stor. Motbakkeintervaller kan også være effektive for nybegynnere, og redusere risikoen for skader. Nybegynnere kan også ha noe lengre pauser mellom hvert intervall.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Hvor ofte trene intervaller

Frekvensen på intervalltrening vil avhenge av hva du trener for og den totale treningsmengden du har i løpet av en uke. Husk at 20 prosent eller mindre av den totale treningsmengden bør være med moderat til hard intensitet. 1-2 ganger i uka kan være passende hvis du kun trener intervaller.

Relaterte artikler:

Progressiv intervalltrening

Den beste intervalltreningen for nybegynnere

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!