Hvordan ha best effekt av å gå turer

H

Effekt av å gå tur. Lær mer om hvilken effekt du kan ha av å gå turer, og hvordan du kan gå turer for å få god effekt ut av gåturene.

Best effekt av å gå tur

Å gå turer er en fin måte og holde seg fysisk aktiv på, og hvilken effekt du har av gåturene vil henge sammen med hvilken intensitet eller puls du har når du går. For at du skal ha best mulig effekt av gåturene, bør du veksle med hvilken intensitet du har.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvilken effekt du har av å gå turer, og hvordan du kan trene for å få en enda bedre effekt ut av gåturene.

Effekt av å gå turer med lav intensitet

Å gå turer med lav intensitet vil vanligvis være å holde tempo der du kan snakke helt uanstrengt. Er du i god form vil du antakelig kunne holde et bra tempo og likevel gå med lav intensitet. Når du går turer med lav intensitet, vil det være god mosjon og en fin måte å være fysisk aktiv. Går du over et lenger tidsrom, kan det å trene med lav intensitet også bidra til økt fettforbrenning. Men å å utelukkende gå med lav intensitet vil kreve at du går mye for at du skal ha veldig god effekt av gåturene. For at du skal øke denne effekten kan du gå i et tempo der du får opp pulsen ytterligere.

Effekt av å gå turer med moderat til hard intensitet

Kombinerer du gåturer med lav intensitet med gåturer der du i perioder får opp pulsen i moderat til hard intensitet, vil det øke effekten du har ut av gåturene. For at det skal bli enklere og mer effektivt å få opp pulsen, bør du velge løyper som er krevende, med stigning, der du naturlig kan få opp pulsen mens du går. Prøv å holde tempoet når du går inn i en stigning, og du vil merke at pulsen raskt går opp. Ikke ta i mer enn at du føler du har full kontroll, og senk tempoet igjen hvis det blir for hardt. Når du får opp pulsen, og trener i kortere perioder med høyere intensitet, kan det bidra til at du øker din aerobe kapasitet, det vil si cellene i kroppens sin evne til å ta opp oksygen den får tilført. Når du øker din aerobe kapasitet, vil du bli i bedre form. Du kan gå i et høyere tempo uten at du blir mer sliten.

Gå i motbakke

Dersom du ønsker å trene spesifikt der du går med høyere intensitet, kan du gå i motbakker. Etter en oppvarming med lav intensitet tar du utgangspunkt i en bakke, og går raskt opp bakken, for så å gå rolig ned igjen. Gjenta dette i ønsket antall repetisjoner. Dette blir en form for intervalltrening der du går i stedet for å løpe.

Hvordan ha best effekt av å gå turer

Den beste effekten av å gå turer får du ved å veksle mellom lav, moderat, og litt hard intensitet. Du får i gang fettforbrenningen når du går med lav intensitet, og forbrenningen av kalorier med moderat intensitet, samtidig som du øker din aerobe kapasitet. Opprettholde kontinuitet når du går turer, ved at du går jevnlig, kanskje hver dag. Ha alltid en rolig gåtur dagen etter en mer krevende gåtur.

Hvorfor gå turer

Gå tur som trening

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg