HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Hvordan gjøre pull ups

Pull ups er en funksjonell kroppsvektstrening som er flott for å bygge helhetlig overkroppsstyrke. Lær mer om hvordan du skal gjøre pull-ups.

Pull ups er ofte kjent som en av de mer krevende øvelsene, som kan være vanskelige for nybegynnere å utføre. Til tross for de vanlige misforståelsene, er det mulig for alle, også de uten sterke armer og ryggmuskler-å mestre en pull-up. Du trenger bare å vite hvordan du skal begynne, legge ned tid og krefter og lære riktig teknikk.

Hva er pull ups?

La oss starte med det grunnleggende: hva er egentlig en pull-up? En pull-up er en øvre kroppsøvelse som innebærer å henge fra en pull-up bar med hendene vendt bort fra kroppen din, og løfte hele kroppen opp med armen og ryggmusklene til brystet berører baren. Pull-up-bevegelsen bruker flere muskler samtidig, noe som gjør det til en sammensatt øvelse.

Når du utfører bevegelsen, bør du fokusere på å bruke armer og skuldermuskler, og unngå å trekke skuldrene opp. Akkurat som enhver kroppsvektstrening bruker denne bevegelsen kroppsvekten som motstand fremfor ytre vekter. Selv om øvelsen i seg selv er relativt enkel, kan det være vanskelig å mestre den for de som er ferske innen styrketrening.

Hvordan gjøre en pull-up med perfekt teknikk

Nå, endelig til hvordan du utfører en pull up slik den bør være. Det er noen tips og triks som gjør det ikke bare enklere å utføre en pull-up, men sikrer at du får fullt utbytte av denne effektive øvelsen.

  • Start med å stå rett under en opptrekkbar. Plasser hendene i et overhåndsgrep (håndflatene vendt bort fra kroppen) med hendene litt lenger enn skulderbredden fra hverandre. Hvis du ikke kan nå baren når du står på gulvet, kan du plassere en boks under deg og stå på den i stedet. Når hendene dine holder på stangen, er du i startposisjonen.
  • Pust inn, deretter puster du ut. Løft føttene opp fra gulvet eller boksen slik at du henger fra stangen, og engasjere kjernen ved å trekke navlen inn mot ryggraden. Trekk skuldrene tilbake og ned.
  • Engasjere musklene i armene og ryggen, bøy albuene og løft overkroppen opp mot stangen til haken er over stangen. Du kan tenke deg å bringe albuene mot hoftene, hvis det gjør bevegelsen lettere. Når du beveger deg, unngå å svinge beina rundt eller trekke skuldrene opp. Du vil sørge for at skulderbladene forblir bak og ned gjennom hele øvelsen.
  • På toppen av bevegelsen, pust inn. Forleng deretter albuene og senk kroppen tilbake til utgangsposisjonen.

Denne bevegelsen er kanskje ikke mulig for deg å utføre ennå – noe som er helt OK (og veldig vanlig!). Hvis du ikke kan utføre en pull-up som denne, kan du utføre treningsprogresjon for gradvis å øke styrken din til du kommer dit du ønsker.

Relaterte artikler:

Hvordan klare pull ups

Hvordan trene for å klare pull ups

Om forfatteren

Av Spurt