Hvordan gjøre løping til en brutal sport

0
79
Hvordan gjøre løping til en brutal sport

Løping kan være en brutal sport når du trener hardt. Lær mer om hvordan bør trene løping for å gjøre treningen litt mindre brutal.

Løping er tøft nok

Løping er hva du gjør det til. Når løpere forteller deg at løping er beintøft, så er det mest sannsynlig det. Å trene mye og hardt kan gjøre hver treningsøkt til et blodslit. Svært få løpere «overlever» som løpere særlig lenge ved å trene på denne måten. Dette er ikke fremgangsmåten du velger dersom målet ditt er å bli best mulig til å løpe. Hvis ikke målet er å drepe all motivasjon og øke risikoen for å bli skadet, og det er det jo ikke. Du skal trene med lavere treningsmengde og mye mindre med hard intensitet

Gjøre løping til en mindre brutal sport

Å lykkes med løping handler mye om å tilpasse treningen etter ditt formnivå. Det er formnivået ditt som er styrende for hvor mye du skal trene og med hvilken intensitet. For en nybegynner kan jogging i lavt tempo være trening med hard intensitet. Det er derfor helt avgjørende at du lar intensiteten være styrende når du trener løping, ikke farten. Dessverre er det mange løpere som holder et tempo som ikke er forenlig med eget formnivå, noe som ofte gjør treningen lite motiverende. Trene mye med lav intensitet. Da har du lavere skaderisiko, og det er enklere å motivere seg for løpetreningen. Trene variert for at du skal ha en best mulig formutvikling. Ha innslag av løpetrening med høyere intensitet, og gjennomføre denne treningen progressivt.

Gjøre løping til en motiverende sport

Løping er for alle, men for at treningen ikke skal bli for tøff, forutsetter det at du trener på en måte om gir deg en best mulig løpsopplevelse. Løping skal være gøy og lystbetont. Målet er ikke å trene hardest mulig, men trene på en måte som gir deg lyst til å trene mer. Trener du etter viktige prinsipper som å trene mye med lav intensitet, med innslag av trening med høyere intensitet, trener variert, restituerer nok og trener regelmessig, kan det gi deg en kontinuerlig formutvikling der pila peker oppover på din formkurve.

Relaterte artikler:

Hvor hard trening

Restitusjonstid etter hard løpetrening