Hvordan gjennomføre halvmaraton

0
432
Hvordan løpe halvmaraton
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Lær mer om hvordan du skal løpe halvmaraton, og hvilken strategi du skal legge for gjennomføring av distansen.

Strategi for å løpe halvmaraton

Du har gjort unna forberedelsene i form av trening over en lenger periode. Halvmaraton nærmere seg og det er på tide å legge en strategi for gjennomføring av løpet. Hvilket tempo skal du åpne i? Hvilken fart skal du holde underveis i løpet? Hva med avslutningen? Hvordan løpe halvmaraton hvis det er varmt? Det er mange spørsmål du må stille deg selv og ha klart for deg før du stiller deg på startstreken for halvmaraton.

Vær ærlig med deg selv

Når du nærmer deg sluttfasen av treningsprogrammet ditt for halvmaraton, er det viktig at du er dønn ærlig med deg selv med tanke på hvilken form du er i. Legg en strategi for tempoet du skal holde ut fra formen du er i nå, ikke formnivået du hadde som mål å være i. Har du nådd den formen du hadde som mål, er det helt fantastisk. Faren ved å legge farten høyere enn det du er i form til er åpenbar; Det vil holde en stund, men på et eller annet tidspunkt i løpet kommer du til å gå på en smell. Ved å legge en tempoplan som er samsvar med ditt formnivå, øker du sjansene for at du faktisk greier å holde planlagt tempo.

Åpne i et roligere tempo

En smart strategi kan være å åpne i et roligere tempo enn du er god for de første 3-4 kilometerne. Da får kroppen tid til å venne seg til å løpe i et høyere tempo, og det vil være enklere å øke intensiteten gradvis utover i løpet. Å åpne roligere øker også sannsynligheten for at du har det lille ekstra de siste kilometerne av løpet. Løpere som har brent av kruttet tidligere i løpet kan tape MYE, selv om det er noe få kilometer igjen av løpet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Finn din flytsone når du løper halvmaraton

Når du har gjort unna de første kilometerne, prøver du deg frem inntil du finner et tempo du kan holde lenge. Unngå å gå rett opp i terskelfart på dette tidspunktet, og legg deg heller noe under. Det øker sannsynligheten for at du greier å holde tempoet helt inn. Har du som mål å ligge i terskelfart store deler av løpet, må du ha trent på dette i forkant. Å ligge i terskelfart i 15 kilometer eller mer og vil være svært krevende for de aller fleste. Faren med å trene på grensen av hva du tåler, er at du fort kan gå over denne grensen uten at du selv er klar over det, og BOOM, så går du på en smell.

Løpe halvmaraton når det er varmt

Hvilken temperatur det er løpsdagen rår vi ikke over, men det som er sikkert, er at du må velte om på strategien for tempo, dersom temperaturen blir 25 grader eller varmere. Selv om du får i deg rikelig med væske på drikkestasjonene, er du mest sannsynlig nødt til å holde en lavere fart enn det du opprinnelig hadde planlagt. Kroppen din må bruke masse energi på å kjøle ned kroppen, og det vil med stor sannsynlighet gjøre at du blir tvunget til å holde et lavere tempo. Ikke depp, dette er likt for alle som deltar i løpet!

Hvordan løpe halvmaraton

Det er smart å legge en strategi for å løpe halvmaraton, spesielt med tanke på hvilket tempo du har som mål å holde. Prøv også se for deg andre scenarioer i løpet du snart skal gjennomføre. Vær åpen for å endre strategien du har satt for tempo.

Relaterte artikler:

Hvor fort kan du løpe halvmaraton

Estimere splittid på halvmaraton

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!