Hvordan gå opp i vekt når man har høy forbrenning

0
73
Hvordan gå opp i vekt når man har høy forbrenning
Foto: Adobe Stock


HØSTSALG!



Å være undervektig er definert som å ha en BMI under 18,5. Lær mer om hvordan du kan gå opp i vekt på en sunn måte.

Hvordan gå opp i vekt når man har høy forbrenning?

Husk at det er mange usikkerhetsmomenter med BMI-skalaen, som bare ser på vekt og høyde. Det tar ikke hensyn til muskelmasse. Noen mennesker er naturlig tynne, men fortsatt sunne. Å være undervektig i henhold til denne skalaen betyr ikke nødvendigvis at du har et helseproblem. Å være undervektig er omtrent 2-3 ganger mer vanlig blant jenter og kvinner, sammenlignet med menn.

Sjekk din BMI

Legg inn din vekt og lengde i kalkulatoren under, og du vil få din BMI, samt en beskrivelse hva dine BMI tall betyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Hvordan gå opp i vekt på en sunn måte

Hvis du vil gå opp i vekt, er det veldig viktig å gjøre det riktig. Å drikke brus og spise smultringer kan hjelpe deg å gå opp i vekt, men det kan ødelegge helsen din samtidig. Hvis du er undervektig, vil du få en balansert mengde muskelmasse og underhudsfett i stedet for mye usunt magefett. Det er mange mennesker med normal vekt som får diabetes type 2, hjertesykdommer og andre helseproblemer ofte forbundet med overvekt. Derfor er det helt avgjørende å spise sunn mat og ha en generelt sunn livsstil.

Spis flere kalorier enn kroppen din forbrenner

Det viktigste du kan gjøre for å gå opp i vekt er å skape et kalorioverskudd, noe som betyr at du spiser flere kalorier enn kroppen trenger. Hvis du ønsker å gå opp i vekt sakte og jevnt, kan du ha som mål å få i deg 300–500 kalorier mer enn du forbrenner hver dag. Hvis du vil gå raskt opp i vekt, kan du ha som mål rundt 700–1 000 kalorier mer enn du forbrenner. Du trenger ikke å telle kalorier resten av livet, men det hjelper å gjøre det de første dagene eller ukene for å få en følelse av hvor mange kalorier du spiser.

Spis rikelig med protein

Det viktigste næringsstoffet for å få en sunn vekt er protein. Muskler er laget av protein, og uten det kan de fleste av disse ekstra kaloriene ende opp som kroppsfett. Studier viser at i løpet av perioder med kalorioverskudd, fører et proteinrikt kosthold til at mange av de ekstra kaloriene blir omgjort til muskler. Husk imidlertid på at for mye proteiner blir lagret som kroppsfett. Det er også veldig mettende, noe som kan redusere sulten og appetitten betydelig, noe som gjør det vanskeligere å få i seg nok kalorier.

Hvis du prøver å gå opp i vekt, må du sikte på 0,7–1 gram protein per kilo kroppsvekt (1,5–2,2 gram protein per kilo). Du kan til og med gå over dette hvis kaloriinntaket er veldig høyt. Matvarer med høyt protein inkluderer kjøtt, fisk, egg, mange meieriprodukter, belgfrukter, nøtter og andre. Proteintilskudd som myseprotein kan også være nyttig hvis du sliter med å få i deg nok protein i kostholdet.

Fyll på rikelig med karbohydrater og fett, og spis minst 3 ganger per dag

Mange prøver å begrense karbohydrater eller fett når de prøver å gå ned i vekt. Dette er en dårlig idé hvis målet ditt er å gå opp i vekt, da det vil gjøre det vanskeligere å få i seg nok kalorier. Spis rikelig med karbohydrater og fettfattig mat hvis vektøkning er en prioritet for deg. Det er best å spise rikelig med protein, fett og karbohydrater ved hvert måltid. Det er også en dårlig idé å gjennomføre periodisk faste. Dette er nyttig for vekttap og helseforbedring, men kan gjøre det mye vanskeligere å spise nok kalorier for å gå opp i vekt. Sørg for å spise minst tre måltider per dag, og prøv å tilsette energirik, sunn snacks når det er mulig.

Relaterte artikler:

Går opp i vekt når jeg slanker meg

Hva bruker kroppen proteiner til

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!