Hvordan gå opp i vekt fortest mulig

0
21
Hvordan gå opp i vekt fortest mulig
Foto: Adobe Stock


HØSTSALG!



Leger anbefaler vanligvis vektøkning hos personer som konsekvent veier for lite, noe som kan forårsake en rekke helseproblemer.

Kroppsbyggere og andre idrettsutøvere kan også håpe å få vekt mer ved å bygge muskler. En person som er undervektig vil sannsynligvis oppleve helseproblemer, inkludert:

  • infertilitet
  • utviklingsforsinkelser
  • et svekket immunforsvar
  • osteoporose
  • en økt risiko for komplikasjoner under operasjonen
  • underernæring

Mens det å gå opp i vekt kan være en kamp, ​​kan følgende mat hjelpe. De kan også øke muskler og bedre den generelle helsen.

Mat å gå opp i vekt fortest mulig

Følgende næringsrike matvarer kan hjelpe en person til å gå opp i vekt trygt og effektivt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Melk

Melk tilbyr en blanding av fett, karbohydrater og proteiner. Det er også en utmerket kilde til vitaminer og mineraler, inkludert kalsium. Proteininnholdet i melk gjør det til et godt valg for folk som prøver å bygge muskler. Det er også en utmerket kilde til vitaminer og mineraler, inkludert kalsium.

Proteinshakes

Proteinshakes kan hjelpe folk med å gå opp i vekt raskt, og er mest effektivt kort tid etter en treningsøkt. Det er imidlertid viktig å merke seg at proteinshakes ofte inneholder ekstra sukker og andre tilsetningsstoffer som bør unngås. Kontroller etikettene nøye.

Ris

En kopp ris inneholder omtrent 200 kalorier, og det er også en god kilde til karbohydrater, som bidrar til vektøkning. Mange synes det er enkelt å innlemme ris i måltider som inneholder proteiner og grønnsaker.

Rødt kjøtt

Å spise rødt kjøtt har vist seg å hjelpe til med å bygge muskler og gå opp i vekt. Biff inneholder både leucin og kreatin, næringsstoffer som spiller en viktig rolle i å øke muskelmassen. Biff og annet rødt kjøtt inneholder både protein og fett, som fremmer vektøkning.

Nøtter og nøttesmør

Å konsumere nøtter regelmessig kan hjelpe en person til å gå opp i vekt trygt. Nøtter er en god matbit og kan tilsettes til mange måltider, inkludert salater. Rå eller tørrbrente nøtter har de fleste helsemessige fordelene.

Fullkornsbrød

Disse brødene inneholder komplekse karbohydrater, som kan fremme vektøkning. Noen inneholder også frø, som gir ekstra fordeler.

Anne stivelse

Stivelse hjelper noen av matvarene som allerede er oppført for å øke muskelvekst og vektøkning. De tilfører måltider volum og øker antall kalorier.

Matvarer rik på stivelse inkluderer:

  • poteter
  • korn
  • quinoa
  • bokhvete
  • bønner
  • squash
  • havre
  • belgfrukter
  • søte poteter
  • pasta
  • fullkornsblandinger
  • fullkornsbrød

Laks

150 gram laks vil inneholde omtrent 240 kalorier, og er rik på sunt fett, noe som gjør det til et godt valg for de som ønsker å gå opp i vekt. Den inneholder også mange næringsstoffer, inkludert omega-3 og protein.

Tørket frukt

Tørket frukt er rik på næringsstoffer og kalorier. En fjerdedels kopp tørkede tyttebær inneholder rundt 130 kalorier. Mange foretrekker tørket ananas, kirsebær eller epler.

Avokado

Avokado er rik på kalorier og fett, samt noen vitaminer og mineraler.

Mørk sjokolade

Mørk sjokolade er en mat med høyt fettinnhold og høyt kaloriinnhold. Den inneholder også antioksidanter. En person som ønsker å gå opp i vekt, bør velge sjokolade med et kakaoinnhold på minst 70 prosent.

Energibarer

Energibarer kan tilby vitamin- og mineralinnhold. En person bør se etter barer som inneholder fullkorn, nøtter og frukt. Unngå de som inneholder sukker.

Fullkornsblandinger

Mange frokostblandinger er beriket med vitaminer og mineraler. Noen inneholder imidlertid mye sukker og få komplekse karbohydrater. Disse bør unngås. Velg i stedet frokostblandinger som inneholder fullkorn og nøtter. Disse inneholder sunne nivåer av karbohydrater og kalorier, samt næringsstoffer som fiber og antioksidanter.

Egg

Egg er en god kilde til protein, sunt fett og andre næringsstoffer. De fleste næringsstoffene finnes i eggeplommen.

Fett og oljer

Oljer, som de som stammer fra oliven og avokado, bidrar med kalorier og hjertesunne umettede fettstoffer. En spiseskje olivenolje vil inneholde ca 120 kalorier.

Ost

Ost er god kilde til fett, protein, kalsium og kalorier. En person som ønsker å gå opp i vekt, bør velge fete oster.

Yoghurt

Fet yoghurt kan også gi protein og næringsstoffer. Unngå smaksatt yoghurt og de med lavere fettinnhold, da de ofte inneholder tilsatt sukker. Du vil kanskje tilsette frukt eller nøtter i yoghurten.

Pasta

Pasta kan være en kaloritett og karbohydratrik vei til sunn vektøkning. Unngå fin pasta, og velg de som er laget med fullkorn.

Relaterte artikler:

Hvordan gå opp i vekt

Økt forbrenning

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!