Hvordan gå ned i vekt på en sunn måte

0
37
Foto: Shashi Chaturvedula - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Det finnes en bedre måte å gå ned i vekt på. Disse tipsene kan hjelpe deg med å unngå fallgruver og oppnå varig vekttapssuksess.

Hva er det beste måten å gå ned i vekt på en sunn måte?

En slankekur vil hevde at den har alle svarene for å miste all vekten du ønsker – og opprettholde vekttapet. Noen hevder at nøkkelen er å spise mindre og trene mer, andre at lite fett er den eneste veien å gå, mens andre foreskriver å kutte ut karbohydrater. Så, hva skal du tro?

Sannheten er at det ikke finnes noen «one size fits all» løsning for permanent sunt vekttap. Det som fungerer for en person, fungerer kanskje ikke for deg, siden kroppene våre reagerer forskjellig på forskjellige matvarer, avhengig av genetikk og andre helsefaktorer. Å finne metoden for vekttap som passer for deg, vil sannsynligvis ta tid og kreve tålmodighet, engasjement og litt eksperimentering med forskjellige matvarer og dietter.

Mens det for noen fungerer godt på å telle kalorier eller lignende restriktive metoder, er det for andre bedre å ha mer frihet til å planlegge hvordan de skal gå ned i vekt. For noen kan det å unngå stekt mat eller kutte ned på raffinerte karbohydrater, være veien til varig vekttap. Så ikke bli motløs hvis en diett som fungerte for noen andre ikke fungerer for deg. Og ikke gi opp opp hvis en diett viser seg å være for begrensende å gjennomføre. Til syvende og sist er en diett bare riktig for deg hvis den er en du kan holde deg til over tid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Husk: Selv om det ikke er noen enkel løsning å miste vekt, er det mange steg du kan ta for å utvikle et sunnere forhold til mat, dempe følelsesmessige utløsere til overspising og oppnå en sunn vekt.

Kutte ned på kalorier

Noen eksperter mener at vellykket styring av vekten din koker ned til en enkel ligning: Hvis du spiser færre kalorier enn du forbrenner, går du ned i vekt. Høres enkelt ut, ikke sant? Så hvorfor er det så hardt å gå ned i vekt?

Vekttap er ikke en lineær hendelse over tid. Når du kutter kalorier, kan du for eksempel gå ned i vekt de første ukene. Selv om du opprettholder reduksjon av kalorier, kan du oppleve at du ikke går ned i vekt i det hele tatt. Det er fordi når du går ned i vekt, mister du vann og magert vev i tillegg til fett, og på samme tid reduserer stoffskiftet eller forbrenningen. Så, for å fortsette å slippe vekten hver uke, må du fortsette å kutte enda flere kalorier. På sikt kan det derfor bli veldig hardt å hele tiden redusere kaloriinntaket, og de aller fleste vil på et eller annet tidspunkt ikke klare å overholde regimet.

En kalori er ikke alltid en kalori. Å spise 100 kalorier med majssirup med høyt fruktoseinnhold kan for eksempel ha en annen effekt på kroppen din enn å spise 100 kalorier i brokkoli. Trikset for vedvarende vekttap er å kutte ut maten som er full av kalorier, men som ikke gir deg metthetsfølelse (som godteri) og erstatte dem med mat som gjør deg mett uten å bli fylt av kalorier (som grønnsaker). Mange av oss spiser ikke alltid bare for å tilfredsstille sult. Vi bruker også til mat for å føle oss komfortable eller for å avlaste stress – noe som raskt kan spolere et vekttap.

Kutte ned på karbohydrater

En annen populær måte å oppnå vekttap er å kutte ned på karbohydrater. Når du spiser et måltid, kommer karbohydrater fra maten inn i blodet ditt som glukose. For å holde blodsukkernivået i sjakk, forbrenner kroppen alltid av denne glukosen før den forbrenner fett fra et måltid.

Hvis du spiser et karbohydratrikt måltid (for eksempel mye pasta, ris, brød eller pommes frites), frigjør kroppen din insulin for å hjelpe til med tilstrømningen av all glukosen i blodet ditt. I tillegg til å regulere blodsukkernivået, gjør insulin to ting; Det forhindrer fettcellene i å frigjøre fett som kroppen kan forbrenne (fordi det er prioritert å forbrenne glukosen), og det skaper flere fettceller for lagring av alt som kroppen kan ikke forbrenne. Resultatet er at du går opp i vekt, og kroppen din trenger mer drivstoff å forbrenne, så du spiser mer. Siden insulin bare forbrenner karbohydrater, trenger du karbohydrater, og du havner i en ond sirkel med å konsumere enda mer karbohydrater som gjør at du går opp i vekt. For å gå ned i vekt, må du bryte denne syklusen ved å redusere inntaket av karbohydrater.

De fleste lavkarbokosthold anbefaler å erstatte karbohydrater med protein og fett, noe som kan ha noen negative, langsiktige effekter på helsen din. Hvis du prøver et lavkarbokosthold, kan du redusere risikoen og begrense inntaket av mettet fett og transfett ved å velge magert kjøtt, fisk og vegetariske proteinkilder, fettfattige meieriprodukter og spise mye bladgrønt, og ikke stivelsesgrønnsaker.

Kutte ned på fettinntaket

Det er en bærebjelke i mange dietter; Hvis du ikke vil bli fet, ikke spis fett. Gå i en hvilken som helst butikk, og du blir bombardert med snacks med redusert fettinnhold, meieriprodukter og ferdigmat. Men mens alternativene med lite fett har eksplodert, har også fedme. Så hvorfor har ikke kosthold med lite fett fungert for flere av oss?

Ikke alt fett er dårlig. Sunt fett kan faktisk bidra til å kontrollere vekten din, samt styre humøret ditt og bekjempe utmattelse. Umettet fett som finnes i avokado, nøtter, frø, soyamelk, tofu og fet fisk kan hjelpe deg med å gjøre deg mett lenger, mens du for eksempel kan legge til litt velsmakende olivenolje sammen med grønnsaker, noe som kan gjøre det lettere å spise sunn mat og forbedre den generelle kvaliteten på kostholdet ditt.

Vi gjør ofte feil avveininger. Mange av oss gjør feilen ved å bytte fett mot de tomme kaloriene i sukker og raffinerte karbohydrater. I stedet for å spise fet yoghurt, for eksempel, spiser vi fettfattig mat som er full av sukker, for å kompensere for tapet av smak. Eller vi bytter ut det fete baconet en muffins eller smultring som forårsaker raske blodsukkersvingninger, som kan bidra til at vi spiser enda mer usunn mat.

Følg middelhavsdietten

Middelhavsdietten legger vekt på å spise sunt fett og gode karbohydrater sammen med store mengder fersk frukt, grønnsaker, nøtter, fisk og olivenolje – og bare beskjedne mengder kjøtt og ost. Middelhavsdietten handler imidlertid mer enn bare om mat. Regelmessig fysisk aktivitet og deling av måltider med andre er også viktige komponenter.

Kontrollere følelsesmessig spising

Uansett hvilken vekttapstrategi du prøver, er det viktig å holde deg motivert og unngår vanlige slankefeller, for eksempel å følelsesmessig spising. Vi spiser ikke alltid bare for å tilfredsstille sult. Alt for ofte vender vi oss til mat når vi er stresset eller engstelige, noe som kan ødelegge ethvert kosthold og bidra til at vi går opp i vekt. Spiser du når du er bekymret, kjeder deg eller er ensom? Snacker du foran TV-en på slutten av en stressende dag? Å kjenne igjen dine følelsesmessige spiseproblemer kan utgjøre hele forskjellen i ditt vekttap.

Hvis du spiser når du er:

  • Stresset. Finn sunnere måter å roe deg på. Prøv yoga, meditasjon elleri et varmt bad.
  • har lavt energinivå. Prøv å gå en tur, lytt til energigivende musikk, eller ta en powernap.
  • Er ensom eller deprimert. Nå ut til andre i stedet for å nå ut til kjøleskapet. Ring en venn som får deg til å le, ta hunden din ut på en tur, eller gå til biblioteket, kjøpesenteret eller parken – hvor som helst det er folk.

Relaterte artikler:

Faste for å gå ned i vekt

Kalorier for å gå ned i vekt

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!