Hvordan gå ned i vekt med lavt stoffskifte

0
398
Hvordan gå ned i vekt med lavt stoffskifte
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Det er ikke uvanlig å høre folk skylde vektøkningen på lavt stoffskifte. Lær hvordan du skal gå ned i vekt med lavt stoffskifte.

De har redusert kaloriene og er mer aktive, men går ikke ned i vekt. Kan den skyldige være en lavt stoffskifte?

Hva er stoffskifte?

Stoffskifte beskriver alle kjemiske prosesser som pågår kontinuerlig i kroppen din for å holde deg i live og sørger for at organene dine fungerer normalt, for eksempel å puste, reparere celler og fordøye mat. Disse kjemiske prosessene krever energi. Minste energimengde kroppen din trenger for å utføre disse kjemiske prosessene kalles basal metabolic rate (BMR). BMR står for alt mellom 40% og 70% av kroppens daglige energibehov, avhengig av alder og livsstil. Et «lavt stoffskifte» er mer nøyaktig beskrevet som en lav BMR.

Her kan du beregne din BMR.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Har noen mennesker høyere stoffskifte enn andre?

Kroppsstørrelse, alder, kjønn og gener spiller alle en rolle i hastigheten på stoffskiftet. Muskelceller krever mer energi å vedlikeholde enn fettceller, så mennesker med mer muskler enn fett har en tendens til å ha en høyere metabolisme. Når vi blir eldre, har vi en tendens til å få mer fett og miste muskler. Dette forklarer hvorfor stoffskiftet kan avta når du blir eldre. Generelt har menn en tendens til å ha et høyere stoffskifte, fordi de har mer muskelmasse, tyngre bein og mindre kroppsfett enn kvinner. Metabolismen kan delvis bestemmes av genene dine, selv om dette ennå ikke er helt forstått. Gener spiller definitivt en rolle i muskelstørrelse og din evne til å bygge muskler, som begge påvirker stoffskiftet.

Er jeg feit på grunn av en lavt stoffskifte?

Mennesker som sliter med å gå ned i vekt, skylder ofte på en langsom metabolisme. Men det er lite bevis som støtter denne påstanden. Forskning viser faktisk at overvektige mennesker har høyere stoffskifte enn tynnere. Større kropper krever mer energi for å utføre grunnleggende kroppslige funksjoner. Forskning antyder at folk har en tendens til å spise mer enn de tror. Når de blir bedt om å skrive ned alt de har konsumert i løpet av en dag, er det mange som pleier å rapportere at de spiser langt mindre enn de faktisk gjør. Oftere enn du kanskje tror, spiser du flere kalorier enn du forbrenner. Det kan være vanskelig å godta, men å holde deg oppdatert på antall kalorier du spiser er nøkkelen til å gå ned i vekt og holde vekten.

Kan det å gå ned i vekt for raskt senke stoffskiftet?

Ekstremdietter og andre kaloribegrensede dietter kan bremse stoffskiftet. Med noen dietter blir kroppen din tvunget til å bryte ned muskler for å bruke til energi. Jo lavere muskelmasse du er, desto langsommere blir stoffskiftet ditt. Med mindre muskler og et tregere stoffskifte, blir det mye lettere å legge på seg kroppsfettet igjen, etter å ha avsluttet dietten.

Hva kan jeg gjøre for å få fart på stoffskiftet?

Det hevdes at visse matvarer og drikkevarer kan øke stoffskiftet, inkludert grønn te, svart kaffe, krydder og energidrikke. Bevisene bak disse påstandene er svake. Selv om du ikke har mye kontroll over hastigheten på stoffskiftet, kan du kontrollere hvor mange kalorier du forbrenner gjennom ditt fysiske aktivitetsnivå. Jo mer aktiv du er, jo mer kalorier forbrenner du. Noen mennesker som sies å ha et høyt stoffskifte, er sannsynligvis bare mer aktive enn andre.

Her er de 3 mest effektive måtene å forbrenne kalorier på:

Aerob trening

Aerob trening er den mest effektive måten å forbrenne kalorier på. Du bør ta sikte på å utføre minst 150 minutter aerob aktivitet, som turgåing, sykling og svømming i uken. Du kan nå dette målet ved å utføre 30 minutter, 5 dager i uken og bryte ned aktiviteten i økter på 10 minutter. For å gå ned i vekt, vil du sannsynligvis trenge å utføre mer enn 150 minutter i uken, og gjøre endringer i kostholdet ditt.

Styrketrening

Muskler forbrenner mer kalorier enn fett, så å øke muskelmassen din vil hjelpe deg å gå ned i vekt. Ha som mål å gjøre muskelforsterkende aktiviteter som fungerer på alle viktige muskelgrupper (bein, hofter, rygg, mage, bryst, skuldre og armer), to eller flere dager i uken. Eksempler på muskelforsterkende aktiviteter inkluderer løftevekting og treningsøkter med høy intensitet. Tung hagearbeid kan også gjøre jobben.

Vær aktiv

Forsøk å gjøre aktivitet til en del av din daglige rutine. Det kan omfatte å gå eller sykle hele eller deler av reiseveien din til jobben. Du kan også ta trappene i stedet for heisen. Få ideer om å hvordan du skal være mer aktiv gjennom hele dagen.

Kan medisinske tilstander forårsake et lavt stoffskifte?

Noen sykdommer og tilstander kan bremse en persons metabolisme, for eksempel Cushings syndrom og hypotyreose (en underaktiv skjoldbruskkjertel). Men oftere enn ikke handler overvekt om å konsumere flere kalorier enn man forbrenner. Hvis du føler at du kan ha et problem som ikke henger sammen med livsstilsendringer, må du snakke med en lege.

Relaterte artikler:

Kostholdsråd ved lavt stoffskifte

Mat for lavt stoffskifte

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!