Hvordan gå ned i fettprosent?

0
146
Hvordan gå ned i fettprosent

Lær mer om hvordan du kan måle din fettprosent med en fettprosent kalkulator, og hva du kan gjøre for redusere fettprosenten din gjennom trening.

Redusere din fettprosent

Dersom du ligger over normalen for din fettprosent, kan det være at du ønsker å redusere andelen av fett i kroppen. For å finne din fettprosent, kan du bruke en fettprosent kalkulator som enkelt lar deg beregne din fettprosent. Sammenligne din fettprosent med hva som er normalen for ditt kjønn.

Fettprosent kvinner

AlderUndervektNormal vektOvervektFedme
20-39 årUnder 21%21-33%33-39%Over 39%
40-59 årUnder 23%23-35%35-40%Over 40%
Over 60 årUnder 24%24-36%36-42%Over 42%

Fettprosent menn

AlderUndervektNormal vektOvervektFedme
20-39 årUnder 8%8-19%19-25%Over 25%
40-59 årUnder 11%11-22%22-28%Over 28%
Over 60 årUnder 13%13-25%25-30%Over 30%

En effektiv måte å redusere din fettprosent, kan være å gjennomføre utholdenhetstrening med noe styrketrening. Utholdenhetstrening med lav intensitet over et lengre tidsrom, kan være effektiv trening for å redusere din fettprosent.

Hva er fettprosent?

Fettprosenten (BFP) til et menneske er den totale massen av fett delt på total kroppsmasse, multiplisert med 100. Kroppsfett inkluderer viktig kroppsfett og lagring av kroppsfett. Essensielt kroppsfett er nødvendig for å opprettholde liv og reproduksjonsfunksjoner. Andelen viktig kroppsfett for kvinner er større enn for menn, på grunn av kravene til fødsel og andre hormonelle funksjoner. Lagring av kroppsfett består av fettansamling i fettvev, hvorav en del beskytter indre organer i bryst og mage.

Fettprosenten er et mål på kondisjonsnivået, siden det er den eneste kroppsmåling som direkte beregner en persons relative kroppssammensetning uten hensyn til høyde eller vekt. Den mye brukte kroppsmasseindeksen (BMI) gir et mål som gjør det mulig å sammenligne fettstoffer hos individer i forskjellige høyder og vekter. Mens BMI stort sett øker når fettstoffer øker, på grunn av forskjeller i kroppssammensetning, gir andre indikatorer på kroppsfett mer nøyaktige resultater; for eksempel vil individer med større muskelmasse eller større bein ha høyere BMI. Som sådan er BMI en nyttig indikator på generell egnethet for en stor gruppe mennesker, men et dårlig verktøy for å bestemme helse til et individ.

Beregne din fettprosent

SpurtFat fettprosent kalkulator lar deg enkelt beregne din fettprosent, basert på statiske data og kroppsmål. Legg inn alder, høyde og vekt for å måle din fettprosent, og for å estimere fordeling mellom kroppsfett og kroppsmasse. Kalkulatoren beregner også BMI.

Hvordan trene løping for å redusere fettprosent

Løping kan være en effektiv måte for deg å gå ned i fettprosent, og det er spesielt løping med lav intensitet over et lenger tidsrom som kan bidra til at du reduserer fettprosenten din. Å trene løping med lav intensitet er trening som kan passe for alle, uansett formnivå. Når du trener løping med lav intensitet over et lenger tidsrom, vil kroppen gradvis bruke opp glykogen, og du vil forbrenne stadig mer fett sammenlignet med karbohydrater.

Relaterte artikler:

BMI vs fettprosent

Normal fettprosent for kvinner