20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Hvordan gå ned i fettprosent raskt

For å gå ned i fettprosent må du må spise et sunt kosthold, være i bevegelse, sove godt og ta vare på din mentale helse.

Hvorfor er reduksjon av fettprosenten et godt mål?

Å fokusere på å senke totalvekten er en god ide når du prøver å være sunnere, men redusere fett i stedet for muskelmasse, kan være en enda bedre. Dine nivåer av kroppsfett er veldig viktige fordi det er mange bevis for at personer som har en veldig høy andel kroppsfett har større risiko for tilstander som metabolsk syndrom og diabetes.

Hva er en sunn fettprosent?

Essensielt kroppsfett vil være 5-6% for en mann og 12-15% for en kvinne. Dette er et absolutt minimum – du vil ikke gå under det. Så når folk snakker om å sikte på 3% eller 5% kroppsfett, er det helt absurd og altfor lavt. Kostholdet ditt skal tilpasse seg etter hvor aktiv du er hver dag, i stedet for å spise like mye uansett hva du gjør.

Spis på linje med ditt aktivitetsnivå

Tenk på hva du gjør denne dagen og hvilket drivstoff du trenger. Proteiner, karbohydrater og fett er drivstoffet, og du har ikke råd til å ha i deg for mye, for hvis du gjør det, lagrer du overflødig som kroppsfett.

Hvis du skal være spesielt aktiv en dag, trenger du kanskje litt mer, men hvis det har vært en dag hjemme, så kan du ikke putte i deg søtsaker, sjokolade, chips eller annen bearbeidet mat vi spiser som egentlig ikke har noen næringsverdi.

Vær i bevegelse hver dag

Eenhver form for trening hjelpe. For mange mennesker handler det om å bare bruke litt mer tid på å være aktiv. Bevisene viser at å bryte stillesittende vaner er det beste du kan gjøre. Selv om du bare kan gå en 20 minutters spasertur om kvelden hver dag, vil det være positivt.

Hvis du har veldig kort tid og vil maksimere effekten av treningen, kan det hende HIIT-trening er veien å gå. Det er bevis for at HIIT intervaller gir deg mer effektiv trening. Så hvis du bare har 20 minutter, så prøv å trene noe med høyere intensitet.

Bruk tid på måltidene

Det er ikke bra å spise middagen på fem minutter foran fjernsynet. Det er ikke bra for tarmen eller absorpsjonen av næringsstoffene. Sitt ved bordet og prøv å gjøre måltidet til en begivenhet. Det er bedre for tarmen og lar oss også gjenkjenne maten vi har spist. Mange spiser middagen så raskt at de snart leter etter noe annet å spise, fordi de ikke har tenkt på hva de nettopp har spist. Og så 20 minutter senere innser vi at vi har spist for mye. Mange mennesker gjør det tre eller flere ganger om dagen hver eneste dag.

Relaterte artikler:

BMI versus fettprosent

Hvor mye vann må man drikke for å gå ned i vekt

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OKTOBER

DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!