Hvordan gå ned 5 kg på 1 uke

0
339
Hvordan gå ned 5 kg på 1 uke
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Skal du i et bryllup neste helg eller være på en strand de nærmeste dagene? Lær mer om hvordan du kan gå ned 5 kg på 1 uke.

Hvordan gå ned 5 kg på 1 uke?

Skulle du vært i form for flere for måneder siden, og begynner å få panikk? Ønsker du å gå ned betydelig i vekt i løpet av en uke? Det vil hovedsakelig være vannvekt, men det er gjennomførbart. En hvilken som helst diett som sier at den kan hjelpe deg med å miste 10 kg kroppsfett i løpet av en uke, lyver og er grovt uansvarlig. Men hvis alt du er ute etter er en rask løsning, eller du vil starte å gå ned i vekt, kan du se et dramatisk fall i vekten hvis du følger disse trinnene.

Prøv periodisk faste

Nøkkelen til alle typer vekttap er å redusere kaloribelastningen. En god måte å holde orden på det er å telle kalorier for å spore hvor mye du får i deg i løpet av en dag. Men hvis kalorireduksjonen virkelig var så enkel, ville vi allerede gjort det. Så i tillegg til å telle kalorier, kan det være smart å prøve periodisk faste. Ved å redusere spisevinduet bruker du naturlig nok færre kalorier. Dr. Michael Mosley kom med 5:2-dietten, og han anbefaler å sette et 10-timers vindu – noe som er mer sjenerøst enn noen programmer med periodisk faste. Det betyr at hvis du spiser frokosten klokka 10, avslutter du det siste måltidet klokka 20.00.

Løfte vekter

Mens kosthold er avgjørende for å miste kroppsfett, kan du ikke fri deg fra at trening spiller en stor rolle. Og vekttrening er spesielt viktig når det gjelder å endre kroppsfasong. Når du løfter tunge vekter, bryter du ned musklene, og får de til å reparere seg selv og bli sterkere. Den prosessen trenger energi, og kroppen din vender seg til sin egen fettforsyning for å holde musklene med energi. Styrketrening gir deg en høyere prosentandel av muskelmasse. Hvis du har mer muskelmasse, vil du også ha en høyere metabolisme, slik at du forbrenner flere kalorier også når du ikke trener. Det betyr at hvis du vil fortsette å forbrenne fett selv etter at du er ferdig med å trene, kan det å løfte tungt være løsningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Øke det generelle aktivitetsnivået

Du trenger ikke nødvendigvis jogge hver dag for øke forbrenningen. Thermogenesis (ikke-treningsaktivitet), eller NEAT, er der vi forbrenner kalorier mens vi gjør noe som ikke innebærer spising, soving eller trening. Prøv å balansere på en fot eller sitte på huk mens du pusser tennene, gå til butikken, og lke mer med barna dine. Selv en 20-minutters spasertur ved lunsjtider kan hjelpe.

Redusere vannretensjon

Når du går ned 5 kg på syv dager kommer til å være stort sett vannvekt, men å redusere vannvekten kan gjøre at du ser mye slankere ut. Når du ser kroppsbyggere og bikinimodeller, er en av grunnene til at de ser så bittesmå ut, at de ikke lenger holder på med noen vannvekt. Noen går ekstremt inn for å dehydrere seg, noe som ikke er en god idé. Vannretensjon skjer når du får overflødig væske som bygges opp i kroppen din. For å forhindre at det skjer, kan du prøve å spise mindre salt og konsumere mer magnesium og vitamin B6. De finnes i mat som bladgrønnsaker, bønner, bananer og valnøtter. Du kan også redusere det med regelmessig trening og bevege deg mer.

Redusere inntak av stivelse og fyll på magert protein

Hvis du ønsker å dramatisk redusere vekten din på kort tid, må du sannsynligvis begrense antall karbohydrater du spiser. Men det betyr ikke at du kutter dem helt ut. Redusere karbohydratinntaket og fyll på med magert protein. Rikelig med forskning har funnet ut at protein kan bidra til å redusere appetitten og øke metabolismen. Bytt ut stivelsesholdige karbohydrater med fargerike grønnsaker i stedet. De fleste grønnsaker inneholder lite kalorier.

Unngå bearbeidet søppelmat

Det er åpenbart, og hvis du prøver å redusere kroppsfett, er kanskje det først du bør gjøre, å slutte å spise søppelmat. Basere kostholdet ditt rundt hele matvarer som ikke er bearbeidet.

Relaterte artikler:

Hvordan gå ned 10 kg på 2 uker

Hvordan gå ned i fettprosent uten å miste muskelmasse

Annonse fra X-LIFE