Hvordan gå ned 10 kg på 2 uker

0
403
Hvordan gå ned 10 kg på 2 uker
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

For å gå ned i vekt må du endre kostholdet og øke forbrenningen gjennom fysisk aktivitet. Lær mer om hvordan gå ned i vekt raskt.

Det er ingen magisk måte å gå ned i vekt: For å gå ned i vekt må du endre kostholdet ditt og øke forbrenningen gjennom variert aktivitet. For å bygge opp under et sunt kosthold, må du integrere moderat intens trening i den ukentlige treningsrutinen, enten gjennom regelmessig kondisjonstrening, høyintensiv intervalltrening, i tillegg til styrketrening. Når du gjør det på en fornuftig måte, vil en riktig kostholds- og treningsrutine få deg til å gå ned i vekt på kort tid, slik at du kan se bra ut, føle deg bra og være trygg på deg selv!

Kutt ut flytende kalorier

Slutt å drikke brus, fruktjuice, alkohol og andre sukkerholdige drikker. En av de enkleste måtene å redusere mengden kalorier du bruker på en dag, er å begynne med væsker, fordi folk ofte glemmer eller ikke vet akkurat hvor mange kalorier deres favorittdrikk inneholder. For å gå ned i vekt raskt, må du eliminere disse drikkene helt.

Drikk 8 til 13 kopper vann i løpet av dagen

Vann er god drikke som hjelper deg med å gå ned i vekt fordi det fyller deg og reduserer sultfølelsen, og ikke har noen skjulte kalorier. Målet bør være å drikke ca 8-13 glass vann om dagen. I motsetning til hva mange tror, ​​kommer det at kroppen holder på vann av å ikke drikke nok vann, ikke drikke for mye.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Ikkestivelsesholdige grønnsaker til hvert måltid

Grønnsaker bør utgjøre hoveddelen av kostholdet ditt, fordi de er kalorifattige og inneholder mange viktige næringsstoffer som holder deg sunn. Mange eksperter anbefaler minst 4 porsjoner grønnsaker per dag, men hvis du vil gå ned i vekt, må du spise mer enn det. Ved å planlegge måltider rundt en sjenerøs del av ikke-stivelsesholdige grønnsaker, vil du føle deg mett uten å spise for mye. Ikkestivelsesholdige grønnsaker inkluderer blomkål, brokkoli, gulrøtter, salat, asparges og mange andre deilige grønnsaker som alle kan tilberedes på mange forskjellige måter, slik at du ikke blir lei dem.

Inkludere en servering av magert protein til hvert måltid

Mager proteiner inkluderer kylling og egg, hvit fisk (som laks og tunfisk), noen typer magert storfekjøtt og belgfrukter. Proteiner er viktige for vekttap, fordi å spise dem hjelper kroppen din å bygge mager muskulatur og øker stoffskiftet.
En god tommelfingerregel å huske er at en porsjon med kjøtt er omtrent like stor som håndflaten din. Hvis du ikke spiser kjøtt, er det mange plantebaserte kjøttalternativer som er enda sunnere!

Bytt ut raffinerte karbohydrater med fullkorn og mye fiber

Mange studier viser at hvis du vil se raskere vekttapresultater fra en diett, bør du følge et lavkarbodiett. I stedet for å eliminere alle karbohydrater, kan du imidlertid fokusere på å kutte ut raffinerte karbohydrater og behandlet sukker, og spise fullkorn og rikelig med fiber. Denne typen mat bør utgjøre den minste delen av hvert måltid, bare en porsjon eller omtrent 1/4 av tallerkenen. Sunne karbohydrater finnes i frukt, belgfrukter (som kikerter, linser og svarte bønner), fullkorn (som havre, brun ris, quinoa, eller fullkornsbrød og pasta) og stivelsesholdige grønnsaker. Hold deg til de riktige serveringsstørrelsene til de forskjellige karbohydratene.

Ha måltider med noen få, næringsrike snacks gjennom dagen

Å ha en og annen matbit kan være en del av et næringsrikt kosthold, fordi det vil forhindre at du blir for sulten og overspiser. Når du spiser mat, må du sørge for at du velger mat som er mettende, med mye næringsinnhold og lite kalorier.
Eksempler på mettende mat og sunne snacks inkluderer: en mellomstor frukt, som en banan eller eple; en servering på 28 gram av dine favorittnøtter; en liten pose gulrøtter og selleri med hummus.

Prøv ut periodisk fasting

I stedet for å ha 3 store måltider gjennom hele dagen, kan du prøve å spise all maten i løpet av 8 eller 10 timer og deretter faste til neste dag. Velg et tidsvindu, fra klokka 11 til 19 eller 21, og la deg spise i løpet av den tiden. Utenom disse timene, kan du bare drikke vann eller andre kalorifrie drikker. Noen studier har vist at periodisk faste øker stoffskiftet og øker mengden fett som går tapt under regelmessig trening, noe som gjør dette til et flott tillegg til enhver slankekur. En enkel måte å starte periodisk faste på er å velge 1 eller 2 dager for å faste i løpet av en uke, og deretter øke antall dager for etterhvert gjøre det hver dag.

Spis større måltider tidlig på dagen og mindre måltider mot kvelden

Mat spist etter kl. 20 har den samme mengden kalorier som før kl. 20, men det er mer sannsynlig at du ikke driver med fysisk aktivitet om natten eller nærmere sengetid. I stedet for å spise en liten frokost og avslutte dagen med en stor middag, kan du spise en større frokost og lunsj og en mindre middag. På denne måten kan du forbrenne kaloriene fra måltidene tidligere på dagen. Hvis dette ikke fungerer etter planen, kan du også prøve å spise flere mindre måltider i løpet av dagen i stedet for de tre store. Målet er å spise nok til å holde deg mett, men ikke overdrive fordi du er sulten, noe som har en tendens til å skje.

Relaterte artikler:

Hvordan gå ned i vekt på en uke

Hvordan gå ned i vekt fortest mulig

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!