Hvordan forebygger du skader?

0
110
Hvordan forebygger du skader?

Hvordan forebygger du skader? Hvilke erfaringer har du gjort deg med skadeforebyggende trening? Del dine erfaringer med trening som kan redusere risikoen for skader.

Hvordan forebygge skader

Det å lytte til kroppens signaler er viktig med tanke på å forebygge skader. Kroppen vil si ifra når den har fått nok, og da er det viktig at du tar disse signalene på alvor. Enten du er nybegynner eller mer erfaren med treningen du gjennomfører, trenger kroppen tid på å venne seg til økt belastning, og vil raskt respondere på en aktivitet den ikke er vant med. De fleste av oss har antakelig opplevd det å være stiv og støl i etterkant av en treningsøkt. Helt normalt, og kanskje ikke så alvorlig, men likevel et signal fra kroppen om du må du ta det rolig en stund fremover.

I iveren etter å trene mer når motivasjonen er på topp, er det mange løpere som ikke lytter til signalene kroppen gir, og bare kjører på videre. Stølheten kan da potensielt gå over til en skade. Som vi har vært inne på tidligere, er det ikke en gang sikkert at du i begynnelsen merker at du er i ferd med å pådra deg en skade. En annen viktig faktor som kan forhindre deg i å bli skadet, er at du varierer intensiteten på treningsøktene dine.

Har du innimellom lurt på om du driver på grensen til hva som er forsvarlig av treningsmengde og intensitet? Har du greid å finne balansen mellom restitusjon og trening, slik at kroppen hele tiden er sterk nok til å tåle mer belastning? Hvordan trener du for at du hele tiden balanserer trening og restitusjon?

Gi andre tips og råd på Spurtforum, for hvordan du forebygger skader!