Hvordan faster man

0
40
Hvordan faster man
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 40%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Periodisk faste har blitt en helsetrend. Det hevdes å bidra til vekttap, forbedre metabolsk helse og kanskje til og med forlenge levetiden.

Flere metoder for faste finnes. Hver metode kan være effektiv, men å finne ut hvilken som fungerer best, avhenger av individet. Her er 6 populære måter å gjøre periodisk faste på.

16:8 faste

16/8 faste innebærer daglige faste i 16 timer for menn og 14–15 timer for kvinner. Hver dag vil du begrense inntak av mat til et 8-10-timers spisevindu der du får plass til 2, 3 eller flere måltider.

5:2 faste

5:2 faste innebærer å spise 500–600 kalorier i to dager i løpet av uken, og å spise normalt de andre 5 dagene.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Eat Stop Eat

Eat Stop Eat er et periodisk fasteprogram med ett eller to fastedøgn per uke.

Alternerende faste

Alternerende faste er faste annenhver dag, enten ved ikke å spise noe eller bare spise noen få hundre kalorier.

Krigerfaste

Krigerfaste oppfordrer til å bare leve på små mengder grønnsaker og frukt om dagen, og deretter spise et stort måltid om kvelden.

Hoppe over måltider

En annen måte å gjennomføre periodisk faste på er å hoppe over ett eller to måltider når du ikke føler deg sulten eller ikke har tid til å spise.

Relaterte artikler:

Hva skjer med kroppen når man faster

Hvor lenge kan man faste