Ned i vekt med løpetrening
Ned i vekt med løpetrening
9. november 2017
Oppvarmingsøvelser før trening
Oppvarmingsøvelser før trening
10. november 2017

Hvordan få treningsmotivasjon for løping

Hvordan få treningsmotivasjon for løping

Hvordan få treningsmotivasjon for løping

Lær hvordan du kan få treningsmotivasjon for løping. Tips til hvordan det kan bli enklere for deg å finne motivasjon for å trene løping.

Løping er en treningsform som stadig blir mer populær, og det er gode grunner til det. Alt du trenger er et par gode løpesko og funksjonelt treningstøy tilpasset årstiden du trener i. Du kan løpe langs veier, på stier og i terreng. Løping er den beste treningsformen for å være på topp fysisk og psykisk.

Likevel kan manglende treningsmotivasjon for løping gjøre dørstokkmila ekstra hard. I denne artikkelen vil du tips til hvordan du kan få treningsmotivasjon for løping.

Motivet for å trene løping

Hvis du ikke har klart for deg hvorfor du ønsker å trene løping, vil sannsynligheten for at du slutter med treningen etter kort tid være overhengende. Det kan være at du ønsker å gå ned i vekt, bli sunnere, være mer ute, løpe sammen med andre eller komme over en depresjon. Motivene for å trene løping kan være mange, og du må ha klart for deg hva som er ditt motiv for å trene løping.

Sett deg mål med løpetreningen

Det er mye enklere å motivere seg selv når du har et konkret mål å forholde deg til. Målet bør være klart definert og målbart. Dersom du er nybegynner kan det være at du kan ha som mål å løpe kortere distanser som 5 km eller 10 km. Om du er en mer erfaren løper, kan det være at du har som målsetning å løpe maraton.

Å melde seg på et løp kan gjøre mirakler for din treningsmotivasjon for løping; Du vil jobbe hardt for å nå målet. La venner og bekjente få vite hva som er målet ditt. Det vil gjøre det enda vanskeligere å droppe ut, og være en ekstra dytt til din treningsmotivasjon.

Når du krysser målstreken og har nådd målet ditt, vil du være hektet på løping for alltid.

Følg et fleksibelt treningsprogram

Følg et treningsprogram som enkelt kan tilpasses ditt formnivå. Alt for mange løpere får på seg joggeskoene og prøver å løpe så langt de kan. Resultatet blir ofte stiv og støl muskulatur, og mange sverger på at de aldri skal løpe igjen. Å følge et treningsprogram gjør at du kan ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet som gjør at du unngår overbelastning og skader, og bidrar til å holde treningsmotivasjonen oppe.

Dersom du er helt utrent, kan du bruke et treningsprogram for nybegynnere. Dette programmet kan enkelt tilpasses ditt treningsnivå.

Trene løping sammen med noen

Alt er enklere og mer morsomt dersom du kan dele det sammen med noen. Løping er en fin aktivitet der du kan trene sammen med slekt, venner eller kolleger. Gjør avtale om én løpetrening i uka, på et tidspunkt som passer for alle. Å trene sammen med noen er effektiv måte å få treningsmotivasjon for løping, og er ofte det som skal til for å komme i gang med løping.

Bruk treningsdagbok for å måle fremgang

Å loggføre alle treningsøkter kan være en effektiv måte for å finne motivasjon for løping. I treningsdagboka vil du se hvilken fremgang du har som løper, og kan enkelt gå inn for å gjøre nødvendige justeringer underveis.

Etter hvert som du jobber deg gjennom treningsprogrammet, merk deg milepæler, som din første løpetur uten pauser, ditt første løp, eller når du greier å løpe en gitt distanse på en bestemt tid. Dokumentere også hvordan du føler deg. Dette vil fyre opp under din treningsmotivasjon for løping.

Start en blogg. Hvem vet, kanskje du blir den neste populære bloggeren om løping.

Livslang læring – også når det gjelder løping

Lær så mye du kan om løping. Les blogger, kjøp bøker og magasiner, og delta i forum. Det vil bidra til å holde interessen for løping oppe, og du vil føle at du er en del av noe som er viktig for deg som løper.

Belønne deg selv

Løping kan være tøft til tider, og det kan være vanskelig å finne treningsmotivasjon. Da kan det være lurt å belønne deg selv, uten at det tar helt av. Du løper fordi du liker å løpe, og fordi du ønsker å være i god form, ikke for å pine deg selv. Har du kommet halvveis i treningsprogrammet, eller forbedret tiden på 10 km? Feire suksessen. Det betyr ikke nødvendigvis at du skal overspise på alt mulig usunt. Kjøp deg heller nytt treningstøy, pulsklokke eller nye løpesko.

Kanskje en treningssamling i varmere strøk?

Hvordan får treningsmotivasjon for løping

Alle vil gjøre ting de liker, og løpere er intet unntak. Hvis du liker noe, vil du fortsette å gjøre det. Ikke tenk på løping som en aktivitet du må gjøre, men heller en måte å få ut ditt fysiske og psykiske potensial. Hver gang du løper, lærer du noe nytt om deg selv, og det er uvurderlig.

Etter hvert som du blir sterkere, raskere og i bedre form, vil også livet ditt bli bedre.

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

8 ukers treningsprogram for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *