Hvordan få stram mage

0
379
Hvordan få stram mage
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Å redusere fettet rundt mage og midje kan være en kamp. Lær mer om enkle grep du kan ta for å få en smalere midje og strammere mage.

Hvordan få stram mage

I tillegg til å være en risikofaktor for flere sykdommer, kan overflødig magefett få deg til å føle deg oppblåst og motløs. Heldigvis har flere strategier vist seg å være spesielt effektive for å redusere midjen din, slik at du får en strammere mage. Hvis du drømmer om å får en stram mage, kan denne artikkelen være akkurat det du trenger.

Her er noen metoder som kan hjelpe deg med å nå målet ditt om flat mage.

Kutt ned på kaloriene, men ikke for mye

Det er et kjent faktum at du trenger å kutte ned på kalorier for å ha et vekttap. En populær tilnærming er å redusere ditt daglige inntak med 500–1 000 kalorier for å forvente å gå ned omtrent 0,5–1 kg per uke. Når det er sagt, kan det være kontraproduktivt å begrense kaloriinntaket for mye. Å spise for få kalorier kan føre til en stor reduksjon i stoffskifte, eller antall kalorier du forbrenner på daglig basis.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


I en studie blant en gruppe mennesker som spiste 1100 kalorier per dag, gikk metabolismen ned mer enn dobbelt så mye som de som konsumerte omtrent 1500 kalorier per dag i fire dager på rad. Dessuten kan denne nedgangen i metabolske hastighet vedvare selv etter at du begynner å spise som du pleier. Det betyr at du kan ha en lavere metabolsk rate enn du hadde før du begrenset kaloriinntaket. Derfor er det viktig at du ikke begrenser kaloriinntaket for mye eller for lenge.

Spis mer fiber, spesielt løselig fiber

Løselig fiber tar opp store mengder vann og bremser matens passering gjennom fordøyelseskanalen. Dette har vist seg å utsette tømming av magen, noe som får magen til å utvide seg og får deg til å føle deg mett. Videre kan løselig fiber redusere antall kalorier som kroppen din er i stand til å absorbere fra maten. Ved å spise løselig fiber er det også mindre sannsynlig at du får fett rundt organene dine, noe som reduserer midjeomkretsen og risikoen for flere sykdommer.

Få i deg probiotika

Probiotika er levende bakterier som antydes å spille en stor rolle i vekttap, og for å greie å opprettholde vekten. Overvektige mennesker har vist seg å ha en annen sammensetning av tarmbakterier enn mennesker med normal vekt, noe som kan påvirke vektøkning og fettfordeling på kroppen. Et regelmessig inntak av probiotika kan forskyve balansen mot gunstig tarmflora, og redusere risikoen for vektøkning og fettopphopning i bukhulen.

Aerob trening

Å utføre kondisjonstrening eller aerob trening er en utmerket måte å forbrenne kalorier og forbedre generell helse. I tillegg har studier vist at det er veldig effektivt å styrke kjernemuskulaturen og redusere midjemålet. Studier anbefaler vanligvis å gjennomføre 150–300 minutter aerob trening med moderat til høy intensitet ukentlig, noe som tilsvarer omtrent 20–40 minutter per dag. Eksempler på aerob trening inkluderer løping, rask gange, sykling og roing.

Begrense inntaket av karbohydrater, spesielt raffinerte karbohydrater

Begrensning av karboinntaket har vist seg å ha store helsemessige fordeler, spesielt for vekttap. Mer spesifikt viser studier at lavkarbodietter er rettet mot fettet som ligger rundt organene dine og får midjen din til å øke. Noen studier antyder også at du kan forbedre den metabolske helsen din og redusere midjen din ved å bytte ut raffinerte karbohydrater med ubearbeidede karbonhydrater. Observasjonsstudier har vist at personer som har høyt inntak av fullkorn har 17% mindre sannsynlighet å ha overflødig bukfett enn de som konsumerer dietter rike på raffinerte karbohydrater.

Gå minst 30 minutter hver dag

En kombinasjon av kosthold og trening er sannsynligvis den mest effektive måten å oppnå vekttap og forbedre din generelle helse. Interessant nok har studier vist at du ikke trenger å trene med høy intensit for å høste helsemessige fordeler. Regelmessige, raske gåturer har vist seg å være effektivt for å redusere kroppsfett som ligger rundt midjen. Faktisk har det å gå raskt i 30-40 minutter per dag blitt knyttet til en betydelig reduksjon av farlig magefett og en slankere midje.

Styr unna flytende kalorier

Sukkerholdig brus, fruktjuicer og energidrikker er generelt fylt med sukker og flytende kalorier. Det er også veldig enkelt å drikke store mengder om gangen, noe som resulterer i en overflod av tomme kalorier. Hjernen din ikke registrerer flytende kalorier som kalorier du får i deg gjennom mat. Derfor vil du ende opp med å konsumere disse kaloriene på toppen av alt annet du spiser eller drikker. En studie viste at en daglig servering av en sukkersøtet drikke økte risikoen for overvekt med hele 60% hos barn.

Drikk vann

Det er minst tre måter vann kan hjelpe deg med å få flat mage på. For det første kan det hjelpe med vekttap ved å øke metabolismen din midlertidig. Faktisk kan drikkevann øke dine totale energiforbruk med opptil 100 kalorier per dag. For det andre kan drikkevann før måltider få deg til å føle deg mer mett, slik at du til slutt spiser færre kalorier. For det tredje kan det bidra til å hindre forstoppelse og redusere oppblåsthet i magen. Prøv å drikke et stort glass vann før hvert måltid. Det kan hjelpe deg med å nå målet ditt.

Relaterte artikler:

Yoga øvelser for magen

Kosthold ved magesår

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!