Hvordan få overskudd av trening

0
495
Hvordan få overskudd av trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan få overskudd av trening. Lær mer om hvorfor du får overskudd av trening og hvordan du kan trene for å få overskudd.

Trening som gir overskudd

Har du lite eller ingen trening i kroppen fra før av, kan det å få overskudd av trening virke usannsynlig. Treningen går gjerne tungt og du blir sliten etter trening. Å være sliten etter trening er helt normalt, fordi du bryter ned muskelceller under treningen, og kroppen trenger restitusjon for å bygge seg opp igjen og bli sterkere. Og det er nettopp restitusjon som er nøkkelen til at treningen skal gi deg overskudd. Du må trene variert både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet, med påfølgende restitusjon for at du skal bygge overskudd.

Trene for å restituere

For mange blir restitusjon et nødvendig onde de gjennomfører fordi de må. Å restituere utelukkende for å trene mer kan fort gjøre at restitusjon blir en salderingspost som ikke i stor grad nok blir tatt på alvor. Å ha denne tilnærmingen til restitusjon kan gjøre at du ikke restituerer godt nok mellom treningsøktene, og på sikt kan det føre til en dårligere formutvikling og i verste fall skader. Tenk heller at du skal skape et behov for restitusjon når du trener, at du skal trene for å restituere, ikke omvendt. Se på restitusjon som en bonus for all treningen du gjennomfører, og ha hele tiden i minne at det når du restituerer at du blir sterkere, raskere og får mer overskudd til å trene mer. Overskuddet kommer når du har en optimal balanse mellom trening og restitusjon.

Hvordan få overskudd av trening gjennom variasjon

Å trene med variasjon gjør at du varierer hvordan du belaster, i motsetning til å trene på samme måte hele tiden, som vil føre til en ensidig belastning. Å trene variert kan dermed bidra til at du restituerer raskere. Raskere restitusjon gjør at du raskere kan opparbeide deg et overskudd etter treningen. I motsatt fall vil et underskudd av restitusjon kunne føre til at du at du ofte er sliten og mangler overskudd.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvordan får overskudd gjennom å trene med vekslende intensitet

Jo hardere intensitet du trener med, jo lenger restitusjon vil du trenge. Også her må du variere på en måte som bidrar til at du bygger overskudd. Det gjør du ved å ha en overvekt av trening med lav intensitet. 80 prosent eller mer av treningen du gjennomfører bør være med lav intensitet. Resterende trening kan være med moderat til hard intensitet.

Hvordan få overskudd av trening

Hvordan få overskudd av trening handler ikke bare om det fysiske, men også det mentale. Å hele tiden trene på grensen av hva du greier vil føre eller senere gå utover motivasjonen, og gi mindre overskudd. Du bør hele tiden ha full kontroll på treningen med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet, og restitusjon vil være x-faktoren som bidrar til at du får overskudd av treningen.

Relaterte artikler:

Trening som gir deg overskudd

Overskudd til trening

Annonse fra X-LIFE