Hvordan få ned blodtrykket

0
151
Hvordan få ned blodtrykket
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvis du har høyt blodtrykk (hypertensjon), lurer du kanskje på hva du skal gjøre. Lær mer om hva du kan gjøre for å få ned blodtrykket.

Definisjonen for høyt blodtrykk ble satt til 130/80 fra 140/90 mm Hg, noe som betyr at flere nå oppfyller kriteriene for trinn 1 hypertensjon.

Selv om du ikke bør trekke fra deg endringen, er det heller ingen grunn til panikk. «Det er klart at ingenting skjedde over natten i en kvinnes kropp eller helsen hennes med utgivelsen av retningslinjene,» sier Dr. Naomi Fisher, direktør for hypertensjonstjenester og innovasjon av hypertensjon ved Brigham and Women’s Hospital Division of Endocrinology, Diabetes, and Hypertension, og førsteamanuensis i medisin ved Harvard Medical School.

Endringen bør imidlertid anspore deg til å ta blodtrykket på alvor. «Disse retningslinjene har vært lenge forventet og er veldig velkomne av de fleste eksperter innen hypertensjon. De kan virke drastiske, men når de setter kunnskapen vi har fått fra store studier i klinisk praksis, vil de hjelpe tusenvis av mennesker,» sier Dr. Fisher.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan få ned blodtrykket?

Hvis du er innenfor dette området 130/80, kan det å redusere blodtrykket bidra til å beskytte deg mot hjerteinfarkt, hjerneslag, nyresykdom, øyesykdom og til og med kognitiv tilbakegang. Målet er å oppmuntre deg til å behandle høyt blodtrykk på alvor, og iverksette tiltak for å få blodtrykket ned, først og fremst ved å gjøre noen endringer i livsstilen. Det er godt dokumentert at livsstilsendringer kan senke blodtrykket så mye som piller kan, og noen ganger enda mer. Å gjennomføre disse endringene kan være utfordrende. Mange har våknet om morgenen og forpliktet til sunn mat bare for å bli avsporet av en tallerken med kaker på et bord på kontoret eller en middag ute med venner.

Her har du tips for tiltak du kan gjøre for å hjelpe deg med å få blodtrykket tilbake i normalområdet.

Gå ned i vekt

Det desidert mest effektive middelet for å redusere forhøyet blodtrykk er å gå ned i vekt, sier Fisher. Og det krever ikke stort vekttap for å gjøre en forskjell. Selv å miste så lite som 10 kilo kan senke blodtrykket.

Les matvareetiketter

Nordmenn spiser altfor mye salt, opptil tre ganger den anbefalte totale mengden, som er 1.500 milligram (mg) daglig for personer med høyt blodtrykk. Det krever ikke mye salt for å nå den grensen, bare 3/4 av en teskje salt. Luk ut mat med høyt saltinnhold ved å lese etiketter nøye.

Vær spesielt oppmerksom på vanlige matvarer der høye mengder salt kan lure:

  • brød og ruller
  • kjøttpålegg og spekemat
  • pizza
  • fjærfe
  • suppe
  • smørbrød.

Kom i gang med aerob trening

Det krever ikke mye trening for å utgjøre en forskjell i helsen din. Ha som mål en halvtime aeorb trening minst fem dager i uken. Forsikre deg om at du gjør noe du liker, slik at treningen etter hvert kan bli en rutine.

Trene styrke

Legg til noe styrketrening i treningsregimet ditt for å hjelpe deg med å gå ned vekt og holde deg i form. Kvinner mister muskelmasse jevnlig når de blir eldre, og det å løfte vekter er en ofte oversett del av treningen for mange kvinner.

Begrense alkoholinntaket

Å drikke for mye og for ofte, kan øke blodtrykket ditt, så vis måtehold.

Lindre stress med daglig meditasjon eller pusteøkter

Stresshormoner innsnevrer blodårene dine og kan føre til midlertidige topper i blodtrykket. I tillegg kan stress over tid utløse usunne vaner som setter din kardiovaskulære helse i fare. Disse kan omfatte overspising, dårlig søvn og misbruk av medikamenter og alkohol. Av alle den grunn, bør reduksjon av stress være en prioritet hvis du ønsker å senke blodtrykket.

Relaterte artikler:

Hvor høyt blodtrykk er farlig

Kjerringråd mot høyt blodtrykk

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!