Progressive kortintervaller
Progressive kortintervaller
7. november 2018
Progressive langturer
Progressive langturer
8. november 2018

Hvordan få motivasjon til å trene

Hvordan få motivasjon til å trene

Stock.adobe.no

Hvordan få motivasjon til å trene

Hvordan få motivasjon til å trene. Lær mer om hva du kan gjøre for å få økt motivasjon til å trene.

Motivere deg for trening

Manglende motivasjon er for mange en av de viktigste årsakene til at de ikke kommer i gang med trening. Men det er grep du kan ta for å øke denne motivasjonen, for å legge til rette at du skal komme i gang med trening.

I denne artikkelen vil du lære om hva du gjøre for å få økt motivasjon for at du skal komme i gang med treningen.

Velg en treningsform som du synes er motiverende

Det kan umiddelbart synes som en selvfølge, å velge trening som du synes er mest motiverende, men mange vil nok velge treningsform ut fra andre kriterier. Eksempelvis vil hvor effektiv treningen er spille en viktig rolle når det skal velges treningsform. Løping er en effektiv måte å komme i form på, men det er ikke sikkert at denne treningsformen er den mest motiverende for alle som ønsker å komme i gang med trening. Når det er sagt, må vi ikke glemme at du kan fint opparbeide deg en glødende lidenskap for løping, selv om du i startfasen ikke kunne fordra. Derfor bør du ikke utelukke noe når du skal velge en treningsform som er motiverende for deg.

Sett deg ett eller flere mål for hva du ønsker å oppnå med treningen

Å sette seg mål kan være motiverende i seg selv. Det kan være at du har som mål å løpe en distanse på en bestemt tid, eller ønsker å fullføre en distanse. Kanskje har du som mål å gå ned i vekt, eller andre ting du ønsker å oppnå med treningen. Målene du har i sikte når nettopp har startet med trening, kan utgjøre forskjellen på hvorvidt du fortsetter å trene eller ikke.

Sett av tid til trening

For å unngå stress for å rekke trening, bør du finne deg tidspunkt der du kan trene uten stress for å rekke alt mulig annet. Finn din egentid som er bare din. Samle familien og bli enige om tidspunkt for egentid.

Start treningen med utgangspunkt i eget formnivå

Å starte med trening med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå, kan være helt avgjørende for om du opprettholder treningen eller ikke. Mange har en oppfatning om hvilket nivå man bør starte på, men utfordringen kan være at dette nivået ikke er i samsvar med egen form. Resultatet av det kan bli knallhard trening hver eneste økt, og det er svært få av oss som greier å fortsette å trene på denne måten over særlig lang tid. Start heller på et nivå der du føler du har mestring og ikke sliter deg helt ut. Om det betyr at du må gå før du kan jogge, og jogge før du kan løpe, så spiller det mindre rolle. Det viktige er at du trener. Når du først har kommet i gang og trent en stund, kan du etter hvert øke treningsmengden og intensitet gradvis.

Variasjon når du trener

Variasjon er en viktig faktor for at du skal fortsette å trene. Trener du bare løping, er det viktig at du varierer med hva du trener, hvor du trener og med hvilken intensitet. Har du løpt den samme løypa mange ganger, er ikke det så fristende lenger, og det vil tære på motivasjonen for å trene. Ha heller et utvalg på 3-5 løyper du varierer med, og du vil oppdage at det er mye mer motiverende. Prøv også å variere med hvilket underlag du løper på, for å skåne beina.

Gjør trening til en rutine

Fra dag 1 bør du jobbe for å gjøre trening til en rutine. Når du har gjort trening til en etablert vane, vil det som opplevdes tungt i begynnelse gå mye av seg selv. Du slipper at hver treningsøkt blir en kamp for å komme seg over dørstokken, og trener fordi du har lyst til det.

Hvordan få motivasjon til å trene

Hvordan du skal få motivasjon for trening handler mye om å velge en treningsform du liker eller kommer til å like, og etablere gode rutiner og vaner for trening. Å ta utgangspunkt i eget formnivå vil være viktig for å greie å opprettholde treningen. I perioder kan det være at motivasjonen ikke er på topp, men du skal ikke la deg stoppe av det. Brett opp armene og kom deg ut og tren på nytt. Ha målet i siktet og ikke gi deg før du har nådd det.

Relaterte artikler:

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Overskudd til trening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *