Hvordan få motivasjon for trening

0
145
Hvordan få motivasjon for trening

Lær mer om hvordan du skal bli motivert for trening, og hvordan du skal trene for å opprettholde motivasjon for trening.

Hvordan motivere seg for trening

Ofte vil det være noe som motiverer deg for trening og gir deg den ekstra dytten for at du skal komme i gang med trening. Det kan være at formen er dårlig eller at du ønsker å trene for å gå ned i vekt. For å få motivasjon for trening må du ta tak i det som motiverer deg og bruke det for å komme i gang og opprettholde trening å sikt. Motivasjon for trening vil gå opp og ned, og det gjelder ikke bare for nybegynnere, men for alle som trener. Har du først fått en rutine på treningen, vil du fint tåle slike svingninger i motivasjonen, uten at du slutter å trene av den grunn.

Hvordan få motivasjon for trening ved å sette deg mål

Sett deg ett eller flere realistiske, men likevel ambisiøse mål for hva du ønsker å oppnå med treningen. Målene må være spesifikke, slik at du vet akkurat når du har nådd dine mål. Å et mål å trene mot kan gjøre det mye enklere for deg å motivere seg for treningen, og kan gjøre at du enklere kommer deg ut av perioder der motivasjonen ikke er på topp.

Motivasjon for trening med utgangspunkt i eget formnivå

Start treningen på et nivå som er i samsvar med ditt formnivå. Alt for mange starter treningen med utgangspunkt i et nivå som er alt for høyt, gjerne utfra en oppfatning om at såpass mye bør man trene for å komme i form. Faktum er at den beste formutviklingen får du ved å bygge deg gradvis opp med tanke på treningsmengde og intensitet, med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Dette er det beste utgangspunkt for at du til enhver tid skal være motivert for trening. Motivasjon for trening handler om å hele tiden være på høyden med hva du fysisk og mentalt takler.

Motivasjon for trening med å trene med lav intensitet

Trene med lav intensitet helt til du har trent deg opp til et nivå der kroppen din er klar for trening med høyere belastning. Ikke gå rett over på intervalltrening, men start heller med fartslek der du legger inn korte fartsøkninger der du føler for det. Begynn i det små og ha en progresjon som er i takt med hva du føler for og hva kroppen din tåler.

Hvordan få motivasjon for trening

Når motivasjonen er på topp er det fort gjort å trene for mye og for med for hard intensitet. Når motivasjonen er i en bølgedal kan det ofte bli for tøft. Ta det heller rolig den første perioden, og bygg opp formen sakte, men sikkert. Lytt til kroppen og la den bestemme progresjonen på treningen din. Når motivasjonen i perioder ikke er helt på topp, kan du heller gå ned på treningsmengden. Heller det enn å la være å trene. Det tar tid å komme i form, men du vil garantert komme i form.

Relaterte artikler:

Motivasjon til å begynne å trene

Hvordan få indre motivasjon for å trene