Hvordan få mer energi og overskudd

0
30
Hvordan få mer energi og overskudd
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Heldigvis er det grep du kan ta for å øke dine energinivåer, for å få mer energi og overskudd. Les videre for å lære hvordan.

Gå til butikken, så ser du et mangfold av vitaminer, urter og andre kosttilskudd som angivelig skal være energiboostere. Noe blir til og med tilsatt brus og annen mat. Men det er lite eller ingen vitenskapelige bevis for at energiboostere som ginseng, guarana og krom faktisk fungerer. Heldigvis er det ting du kan gjøre for å forbedre dine egne naturlige energinivåer.

Kontrollere stress

Stressinduserte følelser bruker enorme mengder energi. Å snakke med en venn eller slektning, bli med i en støttegruppe eller gå til en psykoterapeut kan bidra til å redusere stress. Avslappingsterapier som meditasjon, selvhypnose, yoga og tai chi er også effektive verktøy for å redusere stress.

Redusere arbeidsbelastning

En av hovedårsakene til manglende energi er overarbeid. Overarbeid kan omfatte profesjonelle, familie- og sosiale forpliktelser. Prøv å prioritere aktiviteter du må gjøre. Sett prioriteringene dine når det gjelder de viktigste oppgavene. Kutt ut eller redusere de som er mindre viktige.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Trening

Trening er nesten en garanti på at du vil sove bedre. Det gir også cellene mer energi til å forbrenne og sirkulere oksygen. Og trening kan føre til høyere hjernens dopaminnivå, noe som hjelper til med å heve humøret. Når du går, må du øke tempoet med jevne mellomrom for å få de ekstra helsemessige fordelene.

Kutt ut røyking

Du vet at røyking er skadelig for helsen din. Men du vet kanskje ikke at røyking faktisk tar energien din ved å forårsake søvnløshet. Nikotin i tobakk er et sentralstimulerende middel, så det øker hjertefrekvensen, øker blodtrykket og stimulerer hjernebølgeaktivitet assosiert med våkenhet, noe som gjør det vanskeligere å sovne. Og når du først sovner, kan avhengigheten vekke deg opp fra søvnen.

Begrense hvor mye du sover

Hvis du tror du sover for mye, kan du prøve å få mindre søvn. Dette rådet kan høres rart ut, men å bestemme hvor mye søvn du faktisk trenger, kan redusere tiden du bruker til søvn. Denne prosessen gjør det lettere å sovne og fremmer mer avslappet søvn i det lange løp.

Slik gjør du det:

  • Unngå å sove på dagtid.
  • Den første natten, legg deg senere enn normalt og få bare fire timers søvn.
  • Hvis du føler at du sov godt i løpet av den firetimersperioden, kan du legge til ytterligere 15–30 minutter søvn neste natt.
  • Så lenge du sover godt hele tiden er i sengen, fortsett å øke hvor lenge du sover påfølgende netter.

Spis for energi

Å spise mat med lav glykemisk indeks – hvis sukker absorberes sakte – kan hjelpe deg med å unngå energitopper som vanligvis oppstår etter å ha spist raskt raske karbohydrater som inneholder mye sukker eller raffinert stivelse. Matvarer med lav glykemisk indeks inkluderer fullkorn, grønnsaker med høy fiber, nøtter og sunne oljer som olivenolje. Generelt har mat med mye karbohydrater de høyeste glykemiske indeksene. Proteiner og fett har glykemiske indekser som er nær null.

Bruk koffein til din fordel

Koffein hjelper til med å øke årvåkenheten, så å ta en kopp kaffe kan bidra til å skjerpe tankene dine. Men for å få de energigivende effektene av koffein, må du bruke det med omhu. Det kan forårsake søvnløshet, spesielt når det konsumeres i store mengder eller etter 14:00.

Drikk vann

Hva er det eneste næringsstoffet som har vist seg å forbedre ytelsen for alle, bortsett fra de mest krevende utholdenhetsaktivitetene? Det er ikke noen kostbar sportsdrikk. Det er vann. Hvis kroppen din mangler væske, er et av de første tegnene en følelse av tretthet.

Relaterte artikler:

Hvordan få mer energi

Kosthold for idrettsutøvere