Hvordan få lavere puls

0
172
Hvordan få lavere puls
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Mange livsstilsvaner kan bidra til å senke hvilepuls på lang sikt. Lær mer om hvordan du kan få lavere puls.

De kan også forbedre en persons evne til å opprettholde en sunn hjerterytme under fysisk aktivitet og stress.

Følgende tips kan bidra til å senke hjerterytmen på lang sikt:

  • Trening: Den enkleste og mest effektive måten å oppnå en varig lavere hjerterytme er å trene regelmessig.
  • Hold deg hydrert: Når kroppen er dehydrert, må hjertet jobbe hardere for å stabilisere blodstrømmen. Drikk rikelig med sukker- og koffeinfrie drikkevarer, som vann og urtete gjennom hele dagen.
  • Begrens inntaket av sentralstimulerende midler, som koffein og nikotin: Stimulerende midler kan forårsake dehydrering og øke hjertets arbeidsmengde.
  • Begrens alkoholinntaket: De fleste former for alkohol dehydrerer kroppen. Alkohol er også et giftstoff, og kroppen må jobbe hardere for å behandle og fjerne det.
  • Spis et sunt, balansert kosthold: Å spise et variert kosthold rikt på frukt, grønnsaker, magre proteiner, nøtter og belgfrukter kan bidra til å forbedre hjertets helse, så vel som generell helse.
  • Mat og tilskudd rike på antioksidanter og sunt fett kan senke blodtrykket og gjøre det lettere for hjertet å pumpe.

Hjertesunne næringsstoffer inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


  • omega-3 fettsyrer, funnet i fisk, magert kjøtt, nøtter, korn og belgfrukter
  • fenoler og tanniner, funnet i te og kaffe (med måte)
  • vitamin A, finnes i de fleste bladgrønne grønnsaker
  • kostfiber, finnes i fullkorn, nøtter, belgfrukter og mest frukt og grønnsaker
  • vitamin C, spesielt funnet i sitrusfrukter, grønne grønnsaker og bønnespirer

En rekke kosttilskudd er tilgjengelige, inkludert multivitaminer, omega-3 kosttilskudd og fibertilskudd.

  • Få nok søvn: En kronisk søvnmangel legger stress på hele kroppen, inkludert hjertet. De fleste voksne bør få mellom 7 og 9 timers søvn om natten.
  • Oppretthold en sunn kroppsvekt: Ekstra vekt legger også belastning på kroppen og hjertet.
  • Redusere kilder til betydelig langvarig stress: Stress forårsaket av arbeid, omsorg for en kjære eller økonomiske byrder gjør at hjertet og resten av kroppen jobber hardere, for å opprettholde en normal rytme og flyt.
  • Søk rådgivning eller psykologtjenester: Traumatiske opplevelser, sorg og visse psykiske helsetilstander stresser kroppen og kan påvirke hjernekjemi, noe som gjør det vanskeligere for folk å takle hverdagens aktiviteter og stressorer.
  • Kom deg utendørs: Forskning viser at mennesker som tilbringer mer tid i naturen, selv ved å ta en kort spasertur i skogen eller i en park, har en tendens til å være lykkeligere og mindre stressede enn mennesker som ikke gjør det.
  • Øv deg på avslapningsteknikker: Aktiviteter som øker selvinnsikt og oppmerksomhet, for eksempel meditasjon og guidet visualisering, kan bidra til å redusere stress når du trener rutinemessig.

Relaterte artikler:

For lav puls symptomer

Trøtt og lav puls

Annonse fra X-LIFE