Denne artikkelen vil se på hvordan man kan finne og opprettholde indre motivasjon for å trene.
Motivasjon er en av de viktigste faktorene for å opprettholde en aktiv livsstil. Mange opplever at det å finne motivasjon for trening er utfordrende, spesielt når det kommer til å opprettholde regelmessig fysisk aktivitet over tid. Ofte starter vi med gode intensjoner, men disse kan raskt falme. Denne artikkelen vil utforske hvordan man kan finne og opprettholde indre motivasjon for å trene. Vi vil gå i dybden på hvilke psykologiske mekanismer som ligger bak indre motivasjon, hvordan man kan utvikle en positiv holdning til trening, og hvilke strategier som kan være nyttige for å holde motivasjonen oppe.
Hva er indre motivasjon?
For å forstå hvordan man kan utvikle indre motivasjon for å trene, er det først viktig å definere hva vi mener med begrepet. Indre motivasjon refererer til den typen motivasjon som kommer innenfra, der handlingen i seg selv gir glede eller tilfredsstillelse (Ryan & Deci, 2000). Dette er i kontrast til ytre motivasjon, som handler om å bli drevet av eksterne belønninger, som ros, penger eller prestisje.
Indre motivasjon er når man trener fordi man rett og slett liker det, eller fordi man føler seg bra etterpå. Det kan være følelsen av mestring, energi eller bare det å være i bevegelse. Studier har vist at personer som er drevet av indre motivasjon er mer sannsynlig å opprettholde trening over tid, sammenlignet med de som er drevet av ytre faktorer (Teixeira et al., 2012).
JANUARSALG! Spar stort på hundrevis av tilbud hos MILRAB – KJØP NÅ 🎁✨
Hvorfor er indre motivasjon viktig for trening?
Indre motivasjon er ofte nøkkelen til å opprettholde fysisk aktivitet på lang sikt. Når motivasjonen kommer innenfra, er det mindre sannsynlig at man gir opp når ting blir utfordrende. Dette skyldes at man finner verdi og glede i selve aktiviteten, heller enn å bare jage et bestemt mål eller belønning (Ryan & Deci, 2000).
I motsetning til ytre motivasjon, som kan være flyktig og avhengig av eksterne faktorer, er indre motivasjon mer robust. Dette betyr at personer som har utviklet en sterk indre motivasjon for å trene, ofte klarer å opprettholde treningen selv når de ikke får umiddelbare resultater eller ytre belønninger. Dette kan være spesielt viktig når man jobber mot langsiktige mål som å forbedre helse eller øke fysisk kapasitet.
Strategier for å utvikle indre motivasjon
Sett meningsfulle mål
En av de beste måtene å utvikle indre motivasjon på er å sette meningsfulle mål for treningen. Mål som er personlige og relevante, og som gir deg en følelse av å jobbe mot noe som virkelig betyr noe for deg, kan bidra til å øke motivasjonen. Det er viktig at målene ikke bare handler om å oppnå et bestemt utseende eller å imponere andre, men at de reflekterer noe du virkelig ønsker for deg selv, som å føle deg sterkere, ha mer energi, eller redusere stress (Locke & Latham, 2002).
Fokuser på prosessen, ikke resultatet
Når man trener med fokus på indre motivasjon, er det viktig å skifte oppmerksomheten fra resultater til prosessen. I stedet for å være besatt av hvor mange kilo du har gått ned eller hvor mange kilo du kan løfte, forsøk å fokusere på opplevelsen av selve treningen. Det kan være den gode følelsen av å bli andpusten, følelsen av mestring når du klarer å fullføre en økt, eller tilfredsstillelsen av å være konsekvent i treningsrutinene dine (Ryan & Deci, 2000).
Finn en treningsform du liker
En av de mest effektive måtene å utvikle indre motivasjon for å trene på, er å finne en aktivitet som gir deg glede. Dette kan være alt fra dans, svømming, sykling, yoga, til styrketrening. Det er viktig å prøve forskjellige treningsformer til du finner noe som virkelig engasjerer deg. Når treningen er morsom og noe du ser frem til, vil det føles mindre som en plikt og mer som en belønning i seg selv (Standage et al., 2003).
Bygg en rutine
En annen viktig strategi for å utvikle indre motivasjon er å bygge en treningsrutine. Når trening blir en fast del av hverdagen, er det lettere å opprettholde motivasjonen. Rutiner bidrar til å redusere behovet for å “ta en beslutning” hver gang du skal trene. Det blir bare noe du gjør, som en naturlig del av dagen din. Over tid kan dette bidra til å styrke den indre motivasjonen, siden treningen blir en integrert del av identiteten din (Baumeister & Tierney, 2011).
Relatert: Motivasjon for å begynne å trene
Hvordan overvinne barrierer for indre motivasjon
Selv med de beste intensjoner og strategier, vil de fleste oppleve perioder der motivasjonen svikter. Det er viktig å være forberedt på disse utfordringene og ha verktøy for å håndtere dem.
JANUARSALG hos MILRAB – Hundrevis av tilbud! Kjøp før det er for sent! KJØP NÅ 🎁🛒
Håndtere negative tanker
Negative tanker kan være en stor barriere for indre motivasjon. Tanker som “Jeg er ikke god nok,” eller “Dette er for vanskelig,” kan få oss til å gi opp. En strategi for å overvinne disse tankene er å praktisere selvmedfølelse. Dette innebærer å være snill mot seg selv, akseptere at alle har utfordringer, og minne seg selv på at man ikke trenger å være perfekt for å være aktiv (Neff, 2003).
Finn en treningspartner
Å trene med noen andre kan også bidra til å øke motivasjonen. Selv om treningspartneren i seg selv kan være en ytre motivasjon, kan det også bidra til å øke den indre motivasjonen ved å gjøre treningen mer sosial og hyggelig. Studier har vist at trening med venner eller familie kan bidra til å gjøre treningen mer meningsfull og gi en følelse av fellesskap, noe som styrker den indre motivasjonen (Carron et al., 1996).
Ta hensyn til egen kropp og helse
Det er viktig å lytte til kroppen og unngå å presse seg for hardt. Overtrening eller det å sette urealistiske krav til seg selv kan føre til utmattelse og tap av motivasjon. Ved å respektere kroppens behov og hvile når det trengs, kan man opprettholde gleden ved trening og unngå å bli utbrent (Meeusen et al., 2013).
Indre motivasjon og psykisk helse
En viktig aspekt ved indre motivasjon for trening er dens positive effekt på psykisk helse. Forskning viser at fysisk aktivitet kan bidra til å redusere symptomer på angst og depresjon, øke selvtilliten og forbedre humøret (Biddle & Asare, 2011). Når treningen blir en kilde til glede og velvære i seg selv, kan det være en kraftig faktor for å forbedre mental helse.
Ved å fokusere på hvordan treningen får deg til å føle deg, i stedet for hvordan den får deg til å se ut, kan du øke den indre motivasjonen og få et mer positivt forhold til kropp og helse. Dette er spesielt viktig i en tid der mange opplever press rundt kroppsbilde og utseende.
Selvbestemmelsesteorien og indre motivasjon
Selvbestemmelsesteorien (Self-Determination Theory, SDT) er en anerkjent psykologisk teori som forklarer hvordan mennesker kan utvikle indre motivasjon. Ifølge Ryan og Deci (2000) er det tre grunnleggende psykologiske behov som må være oppfylt for å fremme indre motivasjon: autonomi, kompetanse og tilhørighet.
- Autonomi: Dette innebærer å føle at man har kontroll over egne handlinger. Når man selv velger hva slags trening man vil gjøre, og hvordan man vil gjennomføre den, vil man i større grad utvikle indre motivasjon.
- Kompetanse: Dette handler om å oppleve mestring. Når man får til øvelsene og merker at man blir sterkere eller mer utholdende, føler man seg kompetent, noe som kan øke den indre motivasjonen.
- Tilhørighet: Dette innebærer å føle seg som en del av et fellesskap. Trening sammen med andre, eller det å være en del av et treningsmiljø, kan bidra til å øke følelsen av tilhørighet og dermed styrke motivasjonen.
Relatert: Hva motiverer deg til å trene
Hvordan kan trenere og instruktører bidra til å øke indre motivasjon?
Trenere og instruktører spiller en viktig rolle i å hjelpe folk med å utvikle og opprettholde indre motivasjon for trening. Ved å fokusere på autonomi-støttende ledelse, kan trenere bidra til å fremme indre motivasjon hos utøverne sine (Mageau & Vallerand, 2003).
Gi valgmuligheter
Ved å gi utøvere valgmuligheter i treningen, kan trenere bidra til å øke følelsen av autonomi. Dette kan være så enkelt som å la utøverne velge hvilke øvelser de vil gjennomføre, eller hvordan de vil strukturere treningsøkten. Når utøverne føler at de har kontroll over treningen, vil de i større grad være motivert til å delta.
Fokus på mestring fremfor sammenligning
Trenere kan også bidra til å øke indre motivasjon ved å fokusere på individuell mestring fremfor sammenligning med andre. Når fokus er på å forbedre egne prestasjoner og oppnå personlige mål, snarere enn å konkurrere med andre, kan dette bidra til å øke opplevelsen av kompetanse og styrke den indre motivasjonen (Duda & Nicholls, 1992).
Konklusjon
Indre motivasjon for å trene er avgjørende for å opprettholde en aktiv livsstil over tid. Ved å fokusere på å finne glede i selve treningen, sette meningsfulle mål, og utvikle positive treningsrutiner, kan man styrke den indre motivasjonen. Selvbestemmelsesteorien gir oss en dypere forståelse av hvordan autonomi, kompetanse og tilhørighet er viktige elementer for å fremme indre motivasjon. Trenere og instruktører kan også spille en viktig rolle i å støtte denne prosessen ved å gi utøverne valgmuligheter og fokusere på individuell mestring.
For å finne og opprettholde indre motivasjon for å trene, er det viktig å gå inn i seg selv og finne ut hva som virkelig betyr noe for en selv. Når treningen blir en kilde til glede, mestring og velvære, er det langt lettere å holde den ved like, og å la den bli en naturlig del av hverdagen.
- Baumeister, R. F., & Tierney, J. (2011). Willpower: Rediscovering the greatest human strength. Penguin Press.
- Biddle, S. J. H., & Asare, M. (2011). Physical activity and mental health in children and adolescents: A review of reviews. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 886-895.
- Carron, A. V., Hausenblas, H. A., & Mack, D. (1996). Social influence and exercise: A meta-analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 18(1), 1-16.
- Duda, J. L., & Nicholls, J. G. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84(3), 290-299.
- Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705-717.
- Mageau, G. A., & Vallerand, R. J. (2003). The coach-athlete relationship: A motivational model. Journal of Sports Sciences, 21(11), 883-904.
- Meeusen, R., Duclos, M., Foster, C., Fry, A., Gleeson, M., Nieman, D., Raglin, J., Rietjens, G., Steinacker, J., & Urhausen, A. (2013). Prevention, diagnosis, and treatment of the overtraining syndrome: Joint consensus statement of the European College of Sport Science and the American College of Sports Medicine. Medicine & Science in Sports & Exercise, 45(1), 186-205.
- Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
- Standage, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2003). A test of self-determination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology, 73(3), 411-433.
- Teixeira, P. J., Carraca, E. V., Markland, D., Silva, M. N., & Ryan, R. M. (2012). Exercise, physical activity, and self-determination theory: A systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(1), 78.