Hvordan få høyere forbrenning

0
21
Hvordan få høyere forbrenning
Foto: Adobe Stock

Er det noe du kan gjøre for å øke antall kalorier som kroppen din forbrenner hver dag? Lær mer om hvordan få høyere forbrenning.

Hvordan få høyere forbrenning?

I årevis har produkter blitt markedsført med løfte om å hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier. Men er det virkelig noe du kan gjøre for å øke antall kalorier som kroppen din forbrenner hver dag? Ja og nei, sier eksperter. Sannheten ser ut til å være at den beste måten å forbrenne flere kalorier på er den gammeldagse måten, ved å bevege seg mer. Fortsatt tyder forskning på at det kan være noen få andre måter du kan øke kaloriforbrenningen på. Her er sju mulige måter å forbrenne flere kalorier og bekjempe fett.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Trening for å forbrenne kalorier

Jo mer tid du har brukt på å trene og jo mer energisk treningen er, jo flere kalorier vil bli forbrent. Å ta en rask spasertur hver dag sannsynligvis er det viktigste rådet for alle som ønsker å forbrenne mer kalorier. Når du trener, forbrenner kroppen din selvfølgelig kalorier for å gi drivstoff til aktiviteten din. Men trening er gaven som holder forbrenningen oppe. Det er fordi selv etter at treningen er avsluttet, forbrenner kroppen din fortsatt flere kalorier. Selv om det er vanskelig å finne ut hvor lenge denne effekten varer (den varierer avhengig av kroppssammensetning og treningsnivå), er det trygt å si at metabolsk rate kan økes med aerob trening i minst 24 timer. Studier har vist at med økning i treningstiden, øker hvilemetabolsk hastighet.

Styrketrening for å bygge muskler

Når du trener bruker du muskler. Dette hjelper med å bygge muskelmasse, og muskelvev forbrenner flere kalorier – selv når du er i ro – enn kroppsfett. 10 kilo muskler vil forbrenne 50 kalorier i løpet av en dag, mens 10 kilo fett ville forbrenne 20 kalorier. Den mest effektive måten å øke metabolismen og forbrenne flere kalorier er ved aerob trening og styrketrening.

Styrketrening blir spesielt viktig når vi blir eldre, når stoffskiftet har en tendens til å avta. En måte å stoppe dette på er å legge til litt styrketrening på treningen minst et par ganger i uken. De største musklene (og derfor de største områdene for kaloriforbrenning) er i lårene, magen, brystet og armene.

Drikk koffeinholdig grønn eller svart te

Koffein er et sentralstimulerende middel, og stimulerende stoffer har en tendens til å øke kaloriene du forbrenner. En sannsynlig årsak er at de gir deg et kortsiktig inntrykk av at du har mer energi, noe som kan bety at du beveger deg mer. Koffein kan også forårsake metabolske forandringer i kroppen som kan føre til flere forbrente kalorier.

Selv eldre studier har antydet at 250 milligram koffein konsumert med et måltid kan øke kaloriene som brukes på å metabolisere måltidet med 10%. Over tid kan dette være betydelig. Omtrent 75 kalorier per dag betyr til over 2.100 kalorier i løpet av en måned.

En studie, hos mennesker, konkluderte med at grønn te hadde varmeproduserende og kaloribrennende egenskaper utover det som kan forklares med koffein. Da 31 friske, unge menn og kvinner fikk tre porsjoner av en drikke som inneholder grønn te-katekiner, koffein og kalsium i tre dager, økte deres 24-timers energiutgifter med 4,6%, ifølge forskningen fra Lausanne Universitet i Sveits.

Å drikke te med måltider kan ha en annen fettbekjempende effekt. Teekstrakt kan forstyrre kroppens absorpsjon av karbohydrat når det konsumeres i det samme måltidet. Selv om alle disse mulige effektene er svake, er det nok en bonus å drikke te. Å ha en kopp te i stedet for en drikke med kalorier (som en brus) vil sikkert redusere antall kalorier du får i deg.

Spis mindre, hyppigere måltider

Hver gang du spiser et måltid, begynner du å fordøye mat og absorbere næringsstoffer. Det koster kalorier å fyre opp den menneskelige fordøyelsesmaskinen, så det er fornuftig at jo mer små måltider eller snacks du spiser gjennom dagen, jo mer kalorier vil du forbrenne. Det er ikke mye solid bevis for denne effekten, men mange eksperter mener at dette, sammenlignet med å spise en eller to veldig store måltider, uansett er en sunnere måte å spise på. Og hvis det fører til at enda noen få ekstra kalorier blir forbrent, enda bedre.

Ikke hopp over frokosten

Bevisene som støtter en kobling mellom å hoppe over frokost og økt kroppsvekt vokser. Noe forskning har vist at når folk hopper over frokost, har de en tendens til å spise mer kalorier mot slutten av dagen. Andre studier har antydet at det å hopep over frokost er assosiert med en høyere kroppsmasseindeks hos tenåringer. Selv om vi kunne bruke mer forskning på dette området, er det absolutt fornuftig å spise en sunn frokost.

Spis melkeprodukter med lite fett

Kalsiumet fra melkeprodukter med lite fett hjelper ikke spesielt med å forbrenne flere kalorier, men det kan gjøre et par ting for å motvirke kroppsfett. Resultater fra en fersk dansk studie antyder at vi kanskje tar opp færre fettkalorier fra et måltid når vi konsumerer kalsium fra melk med lite fett. I en nyere undersøkelse så det ut til at å spise mer kalsiumrik mat – inkludert melkeprodukter med lite fett – var knyttet til lavere mengder magefett, spesielt hos menn.

Drikk 8 glass vann om dagen

Å drikke nesten åtte glass vann (2 liter) kan bidra til å forbrenne nesten 100 ekstra kalorier om dagen, ifølge funnene fra en liten studie fra Tyskland. Det høres kanskje ikke ut som mye, men det kan bidra til opptil 700 kalorier i uken eller 2800 kalorier i måneden. Og det er ved å gjøre noe vi uansett bør gjøre for å holde tarmene og nyrene glade, og for å hjelpe oss med å forveksle tørst med sult.

Relaterte artikler:

Hvileforbrenning kalkulator

Svømming forbrenning




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her