Hvordan få god kondis

0
123
Hvordan få god kondis
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Utholdenhet beskriver en persons evne til å opprettholde fysisk og mental aktivitet. Lær mer om hvordan få god kondis.

Personer med lav mental utholdenhet kan ha vanskelig for å fokusere på oppgaver i lange perioder og lett bli distrahert. Personer med dårlig kondis kan bli trette når de for eksempel går opp en trapp. Å ha dårlig kondis fører ofte til at en person føler seg trøtt etter liten anstrengelse, og de kan oppleve en generell mangel på energi eller fokus. Ved å øke utholdenheten kan en person føle seg mer energisk og fullføre daglige oppgaver lettere.

Det er måter å øke utholdenheten naturlig på, og følgende er noen av de beste måtene å gjøre det over tid.

Koffein

Hvis en person er utmattet, kan koffein gi dem et løft. Koffein er et sentralstimulerende middel. Dette betyr at det kan øke en persons hjertefrekvens og gi dem midlertidig energiforbedring. Koffein er til stede i mange kaffe, te og brus, men du bør styre langt unna brus som kilde til koffein.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


I en liten studie tok en gruppe av ni mannlige toppsvømmere 3 milligram koffein 1 time før de utførte freestyle. De hadde konsekvent bedre tider enn da de tok placebo, og forskerne observerte ingen forskjeller i hjerterytme. Betydningen er at koffein kan gi folk et løft når de føler seg utmattede.

For maksimal effekt, bør en person begrense koffeinforbruket. Kroppen kan bli tolerant mot koffein, og krever en økende mengde for å oppnå samme effekt. Det er også viktig å unngå drikke med mye tilsatt sukker eller fett, for eksempel brus og kaffe med fet melk og mye sukker.

Meditasjon eller yoga

Folk praktiserer ofte yoga eller meditasjon for å hjelpe dem med å slappe av eller fokusere på nytt. Disse aktivitetene, når de gjøres konsekvent, kan bidra til å redusere stress og forbedre den generelle utholdenheten. Resultatene fra en liten studie som involverte 27 medisinstudenter indikerte at å delta i en form for meditasjon eller yoga kan redusere stressnivået og forbedre generell velvære. Alle som ønsker å forbedre sin mentale utholdenhet, kan ha fordel av å trene yoga eller meditasjon regelmessig.

Trening

Trening kan hjelpe en person til å forbedre sin fysiske og mentale utholdenhet. Mennesker som trener, føler seg ofte mer energiske under både mentale og fysiske oppgaver. En studie viste at et fullført treningsprogram førte til lavere nivåer av arbeidsrelatert tretthet. Resultatene indikerte også at treningen bidro til å redusere stressnivået og forbedre deltakernes følelse av velvære. Alle som ønsker å redusere mental og fysisk tretthet, bør prøve å trene regelmessig. Dette kan inkludere å ta en spasertur eller gjennomføre mer intens trening før eller etter jobb.

Ashwagandha

Ashwagandha er en naturlig urt som fås som tilskudd. Å ta Ashwagandha kan ha følgende effekter:

  • øker den totale energien
  • øker den kognitive funksjonen
  • reduserer stress
  • forbedrer generell helse

I en liten studie tok 25 idrettsutøvere 300 mg ashwagandha to ganger om dagen i 12 uker. De viste forbedret kardiovaskulær utholdenhet, sammenlignet med en kontrollgruppe som hadde tatt placebo.

Relaterte artikler:

Hva er aerob utholdenhet

Trene styrke og kondisjon annenhver dag

Annonse fra X-LIFE