Hvordan få bedre kondisjon raskt

0
564
Hvordan få bedre kondisjon raskt
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Har du det travelt med å bli i bedre form? Lær mer om hvordan du kan få bedre kondisjon raskt, uten for store treningsmengder og knallharde treningsøkter.

Trening for bedre kondisjon

Trening for bedre kondisjon er variert og med vekslende intensitet. I tillegg er det viktig å trene regelmessig. Trener du løping, bør du gjøre det variert både med tanke på hva du trener av løping, og med hvilken intensitet du løper. Variert trening med vekslende intensitet kan bidra til at du utsetter stagnasjon og har en jevn og god formutvikling. I tillegg kan variert trening gjøre at du reduserer risikoen for skader. Regelmessig trening er alfa og omega når du trener for å få bedre kondisjon raskt, og du må ikke nødvendigvis trene hver dag. Det handler om å få en god rutine på treningen, og at du trener uansett om det er helg, ferie eller hverdag. Trening er på mange måter like viktig som maten du spiser.

Hvor raskt forbedre kondisjon

Hvor raskt du forbedrer kondisjonen vil avhenge av flere faktorer. Den kanskje viktigste faktorer er hvor raskt du restituerer. Restitusjonstid handler om hvor lang tid kroppen bruker på å være klar igjen for en ny treningsøkt. Å overse det faktum at tilstrekkelig med restitusjon er helt avgjørende for din formutvikling, kan føre til stagnasjon, og i verste fall overtrening eller skader. Du må hele tiden trene i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av treningsbelastning, og her vil det være store individuelle forskjeller. Hvor raskt du vil forbedre din kondisjon, vil avhenge av hvordan du trener og hvor lang tid du trenger på å restituere.

Får ikke bedre kondisjon

Hvis kondisjonen ikke blir bedre, selv om du har trent en lenger periode, kan det være av flere årsaker nevnt tidligere i dette innlegget. Det kan hende du trener for lite variert, noe som før eller senere vil føre til at du stagnerer. Det kan være at du trener for hardt, slik at kroppen ikke har lang nok tid på å restituere. Det første du bør gjøre er å gå igjennom treningsprogrammet ditt for å sjekke balansen mellom trening med lavere og høyere intensitet. Trening med lavere intensitet bør utgjøre minimum 80 prosent av den totale treningsmengden din. Du bør også vurdere den totale treningsmengden. Trener du for mye i løpet av en uke? Planlegger du restitusjon på lik linje med trening? Hvis ikke bør du vurdere å gjøre det.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Hvordan komme i god form

Å komme i god form handler i stor grad om å tilpasse treningen etter eget formnivå, slik at du kan trene med riktig treningsmengde og intensitet. Det er alfa og omega for at du skal komme i god form raskere.

Relaterte artikler:

Bedre utholdenhet med løping

Trening for bedre kondisjon

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!