Hvordan få bedre kondis

0
78
Hvordan få bedre kondis
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERNORGE!

400+ TILBUD!

Utholdenhet er styrken og energien som lar deg opprettholde fysisk eller mental innsats i lange perioder. Hvordan få bedre kondis?

Hva er utholdenhet?

Utholdenhet er styrken og energien som lar deg opprettholde fysisk eller mental innsats i lange perioder. Å øke utholdenheten din hjelper deg å tåle ubehag eller stress når du gjør en aktivitet. Det reduserer også tretthet og utmattelse. Å ha høy utholdenhet lar deg utføre dine daglige aktiviteter på et høyere nivå mens du bruker mindre energi.

5 måter å øke utholdenhet på

Prøv disse tipsene for å bygge kondis:

Trening

Trening kan være det siste du tenker på når du føler at du har lite energi, men regelmessig trening vil bidra til å bygge utholdenhet. Resultatene av en 2017-studie viste at deltakerne som opplevde arbeidsrelatert tretthet forbedret energinivået etter seks ukers treningsintervensjon. De forbedret arbeidsevnen, søvnkvaliteten og den kognitive funksjonen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Yoga og meditasjon

Yoga og meditasjon kan øke din utholdenhet og evne til å håndtere stress. Som en del av en studie fra 2016, deltok 27 medisinstudenter på yoga- og meditasjonskurs i seks uker. De så betydelige forbedringer i stressnivå og følelse av velvære. De rapporterte også mer utholdenhet og mindre tretthet.

Musikk

Å lytte til musikk kan øke hjerteeffektiviteten. De 30 deltakerne i denne studien hadde senket hjertefrekvens når de trente mens de lyttet til egenvalgt musikk. De var i stand til å legge ned mindre anstrengelser når de hørte på musikk enn når de trente uten musikk.

Koffein

I en 2017-studie tok ni mannlige svømmere en dose på 3 milligram (mg) koffein en time før fristil. Disse svømmerne forbedret sprinttiden uten å øke hjertefrekvensen. Koffein kan gi deg et løft på dager du føler deg for trøtt til å trene. Ikke overdriv inntak av koffein, siden du kan bygge opp en toleranse. Du bør også holde deg unna koffeinkilder som har mye sukker eller kunstige smaker.

Ashwagandha

Ashwagandha er en urt som brukes til generell helse og vitalitet. Det kan også brukes til å øke kognitiv funksjon og for å redusere stress. Ashwagandha er også vist seg å øke energinivået. I en studie fra 2015 tok 50 atletiske voksne 300 mg kapsler Ashwagandha i 12 uker. De økte kardiorespiratorisk utholdenhet og den generelle livskvaliteten mer enn de i placebogruppen.

Relaterte artikler:

Hvordan få bedre kondisjon raskt

Hvordan øke kondisjon

Annonse fra MILRAB

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!