20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Hvordan få bedre kondis på en uke

Ja, du kan forbedre kondisen din med bare noen få treningsøkter, spesielt hvis du ikke er i god form fra før av. Lær mer om hvordan få bedre kondis.

På bare en til to uker kan du definitivt se målbare resultater for din aerobe utholdenhet. Mange av disse forbedringene kommer fra veldig tidlige tilpasninger av det kardiovaskulære systemet, som viser hvordan blodvolumøkning kan oppstå etter bare sju dager med trening. Et større blodvolum øker hjertevolumet, og dermed din aerobe kapasitet. Den raske økningen, selv etter noen dager, kan være veldig gunstig for å forbedre kapasitet og ytelse.

Selvfølgelig skjer slike resultater bare når du virkelig presser deg selv. Kroppen kan bare tilpasse seg og forbedre seg hvis den blir presset utover det den har gjort før. Derfor er det vanskeligere å se eller føle forbedringer hvis du allerede er i god form. Hvis du derimot er i dårlig form og starter på et treningsprogram, vil enhver stimulans levere resultater mye raskere enn de som er nær deres maksimale treningskapasitet.

Uansett din nåværende form, er trening med høy intensitet trolig den mest effektive måten å øke kondisjonen din på kort tid. Faktisk viser forskning at HIIT (høyintensiv trening) kan levere målbare forskjeller i treningsytelse på så lite som seks treningsøkter.

Hver treningsøkt stimulerer også kroppen på et genetisk nivå. RNA og proteiner som er viktige for tilpasning av skjelettmuskler og aerob kapasitet, reagerer på så lite som en treningsøkt, og fortsetter å endre seg i løpet av den første uken av en ny treningsrutine.

Når det gjelder styrketrening, kan det å se reelle forbedringer ta litt lengre tid – opptil fire uker, ifølge en studie fra 1994. Dette kan være svært variabelt blant individer, så det er vanskelig å komme med omfattende uttalelser om” hvor lang tid det vil ta til du ser målbare resultater. Men det betyr ikke at du ikke kan dra nytte av den første uken med vektløfting. Tvert imot, du kan se målbare resultater i løpet av de første øktene dine, ganske enkelt ved å lære riktig teknikk.

Hvis spør deg selv om du kan få bedre kondis på en uke, fordi du har et løp eller en konkurranse, og du håper å få ut noe ekstra, bør du kanskje revurdere. Du vil sannsynligvis gjøre mer skade enn godt på dette tidspunktet, så restitusjon, i det minste noen dager før løp eller konkurranse, er sannsynligvis det beste alternativet.

Så lenge treningen du gjennomfører er krevende nok til å stresse kroppen din og tvinge den til å tilpasse seg, kan du definitivt se endringer i løpet av en uke eller to. Det kan være små endringer, men avhengig av nivået du begynner på, vil det er mulig å øke med så mye som 10 prosent.

Relaterte artikler:

Beste kondisjonstrening

Hvordan få bedre kondis

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OKTOBER

DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!