Hvordan du kan trene deg opp til maraton

H

Hvordan du kan trene deg opp til maraton

Hvordan du kan trene deg opp til maraton. Lær mer om hvordan du skal komme i form til maraton, for å vite hva du skal trene, med hvilken treningsmengde og intensitet.

Trene deg opp til maraton

Jo bedre forberedt du er til maraton gjennom trening, jo bedre opplevelse, og forhåpentligvis bedre tid vil du få på distansen. Mange som løper maraton vil nok ha som mål og fullføre, og andre igjen har som mål å løpe på best mulig tid. Uansett hva som er målet ditt vil det å løpe maraton kreve sitt, så gode forberedelser gjennom variert trening vil være nødvendig. Du bør øke treningsmengden gradvis gjennom hele perioden du trener til maraton, trene langturer og variert trening med lav, moderat og noe hard intensitet.

Trene deg opp til maraton med langturer

Langturene når du skal trene til maraton utgjør selve grunnpilaren i treningsopplegget ditt frem til maraton. Når du trener langturer simulerer du på mange måter hvordan det vil være å løpe maraton. Langturene trener beina dine opp til å tåle belastningen det er å løpe 42 kilometer. Gjennom langturene øker du fettforbrenningen og gjør cellene i kroppen mer effektive i å lagre og omsette glykogen, kroppens drivstoff. Langturene er den treningen du virkelig trenger for å komme i form til maraton, du bør gjennomføre langturer ukentlig.

Trene deg opp til maraton med lav intensitet

Det meste av treningen du skal gjennomføre til maraton bør være med lav intensitet. Når du løper maraton, vil du hovedsakelig gjøre det innenfor aerob sone, og det er innenfor denne sonen du skal trene for å øke din aerobe kapasitet. Du får økt kapasitet gjennom rolig løping, og ved at du øker treningsmengden gradvis gjennom hele treningsperioden frem mot maraton, helt frem til nedtrappingen begynner 3 uker før maraton.

Trene deg opp til maraton med moderat til hard intensitet

Har du som mål å fullføre maraton, med mindre fokus på hvor lang tid du bruker, trenger du ikke nødvendigvis å trene så mye med høyere intensitet. Du bør likevel gjennomføre noe med moderat intensitet, og da kan fartslek være effektiv trening du kan dra nytte av. Har du som mål å løpe ditt beste maraton eller løpe maraton på en bestemt tid, bør du også legge inn intervalltrening og tempotrening, for å trene opp hurtighet og evnen til å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom.

Relaterte artikler:

Trene til maraton på ett år

Fra halvmaraton til maraton

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg