Hvordan du kan starte å trene med en gang

0
19
Hvordan du kan starte å trene med en gang

Har du utsatt treningen nok en gang? Er du i for dårlig i form eller har du rett og slett ikke tid til å trene? Lær mer om hvordan du kan starte å trene med en gang!

Hvorfor begynne å trene

Spørsmålet er retorisk, men vi tar det likevel. Trening gir deg mer overskudd og bedre livskvalitet. Du blir sterkere, raskere og mer utholdende, og får mer overskudd til andre gjøremål i hverdagen. Når du blir sterkere fysisk, kan det også gjøre deg mer robust psykisk. Trening gir deg bedre humør. Det finnes i det hele tatt svært få ulemper med det å trene, så lenge treningsmengden og intensiteten på treningen hele tiden er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler.

Hvordan begynne å trene

For mange kan det å komme i gang med trening være en utfordring, og for enda flere igjen kan det å gjøre trening til en rutine og en livsstil være enda mer krevende. Sannheten er at trening for utrente slett ikke trenger å være så omfattende og tidkrevende. 5-10 minutter effektiv og regelmessig trening med vekslende intensitet, kan være nok. Ditt hovedfokus bør være å gjøre trening til en rutine. Det tar tid å etablere nye rutiner, og av den grunn er det viktig at du trener på en måte som gjør at du opprettholder lysten og motivasjonen for å trene. Trene korte og effektive treningsøkter, og øk heller hyppigheten på hvor ofte du trener. Regelmessig trening kan bidra til at du opprettholder en høy forbrenning, og kan være tilnærmet like effektivt som å trene færre, lengre og tyngre treningsøkter. Ikke heng deg opp i hvor mye og hvor hardt du skal trene. Etter hvert når du blir i bedre form, vil det være naturlig for deg å øke treningsmengden.

Trening for utrente

Ta det pent når du har lite eller ingen trening i kroppen fra før av. Den første perioden bør du utelukkende trene med lav intensitet. Kroppen er ikke vant til belastningen, og tar du det for hardt vil det være både ubehagelig og demotiverende. I tillegg har du større risiko for å pådra deg skader. Veksle mellom å gå og jogge for at intensiteten skal være lav nok, hvis det er løping som er treningsformen din. Ha en gradvis økning i hvor mye du trener, som er i samsvar med hva kroppen din til enhver tid tåler av belastning. Følg et enkelt og fleksibelt treningsprogram. Det vil gjøre det enklere for deg å vite hva du skal trene, når, hvor mye og med hvilken intensitet.

Begynne å trene igjen

Mange har trent før, men har av forskjellige årsaker hatt en kortere eller lenger opphold fra treningen. Da er det veldig viktig at du ikke trener med samme mengde og intensitet som før du hadde opphold i treningen. Risikoen er stor for at du da trener for mye og for hardt med hensyn til hva kroppen din faktisk tåler. Begynne alltid å trene igjen med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå, og ha en gradvis økning i hvor mye du trener og med hvilken intensitet.

Supplere med lett styrketrening

Er du ute av form, kan du også supplere med lett styrketrening der du bruker kroppen som belastning. Det kan være at du skal gjennomføre spensthopp, pushups, situps, utfall, burpees og andre former for styrke trening der du bruker kroppen som belastning. Sett av tid 1-2 ganger i uka der du gjennomfører denne type styrketrening.

Start å trene nå

Ikke vent lenger, men starte å trene nå. Du må ikke gjøre en grundig analyse av hvordan formen din er nå (den er kanskje dårlig?) før du starter å trene. Det viktigste er å komme i gang nå. Målene med treningen og treningsprogrammet, kan du sette opp når du først har kommet i gang. Det er ikke så viktig hva du trener, bare du trener.

Relaterte artikler:

Hvordan komme i gang med trening

3 grunner til at du aldri kommer i gang med trening