Hvordan du bør trene før halvmaraton

0
96
Hvordan du bør trene før halvmaraton

Lær mer om når du bør starte nedtrapping før halvmaraton, og hvor mye trening du bør gjennomføre de siste ukene før løpet.

Når du bør starte nedtrapping før halvmaraton

Når du skal starte nedtrapping før halvmaraton avhenger litt av hva som er målet ditt med distansen. Er målet ditt å fullføre distansen, og en stor del av treningen du har gjennomført i forkant har vært med lav intensitet, holder det å starte å trappe ned på treningsmengden to uker før halvmaraton. Er målet ditt å løpe på best mulig tid, og du har trent variert med vekslende intensitet, kan nedtrappingen starte tre uker før løpet.

Hvor mye trening de siste ukene før halvmaraton

2-3 uker før løpet kan du trene 60-70 prosent av det har vanligvis har trent i løpet av treningsprogrammet ditt. Siste uka kan du gå ned til 40-50 prosent av vanlig treningsmengde. Her vil det være individuelle forskjeller, og du må gjennomføre trening som du er komfortabel med.

Hvordan du skal trene de siste ukene før halvmaraton

Første bud er at du ikke eksperimentere med annen trening enn du har gjort gjennom treningsprogrammet ditt. Hva du gjør de siste ukene før halvmaraton vil ikke gjøre deg i bedre form, men kan gjøre deg i dårligere form. Ikke prøv å ta igjen trening du ikke har fått gjennomført tidligere i treningsprogrammet, men slå deg til ro med det formnivået du har nå. Du skal trene mest mulig likt helt frem til halvmaraton, men trene mindre. Trene gjerne noe med høy intensitet rett før løpet, men gjør det med forsiktighet. Ingen knallharde intervalløkter rett før løpet. Trening med høyere intensitet rett før løpet har til hensikt å skjerpe deg og forhindre at muskulaturen «sovner» før løpet. Det er heller ikke lurt å hvile seg i form til løpet, ved at du ikke trener uka før løpet. Gjør du det kan det bli et sjokk for deg fysisk og mentalt når du gjennomfører halvmaraton.

Relaterte artikler:

Hvordan trene for å løpe halvmaraton

Hvor mye skal man trene til halvmaraton