Hvordan dagsformen påvirker intervalltreningen

0
67
Hvordan dagsformen påvirker intervalltreningen

Dagsformen har noe å si for hvordan du presterer når du løper intervaller. Lær mer om du bør løpe intervaller når dagsformen ikke er på topp, og i så fall hvordan du bør løpe dem.

Dagsform når du trener løping

Du får svært lite gratis når du trener løping. Det vil kreve noe av deg, uansett hva du trener, og spesielt dersom du skal trene med høyere intensitet. Du vil merke det raskt når du ikke er helt på høyden når du trener løping. Allerede under oppvarmingen kan du merke at det ikke går så lett som det kanskje burde gjøre. Kanskje merker du allerede før du kommer deg ut av døra, at dagsformen kunne vært mye bedre. Du trenger ikke være syk, du har bare ikke dagen. Spørsmålet er hva du skal gjøre når planen er å gjennomføre intervalltrening. Du kan ha fire alternativer. Det ene er å la være å trene. Det andre er å droppe intervalltreningen og løpe en tur med lav intensitet. Tredje er å løpe intervaller, men at du tar det roligere og kanskje kutte ned på antall repetisjoner. Det fjerde er å gjennomføre intervalltrening som vanlig og prøve så godt du kan.

La være å trene når dagsformen ikke er på topp

Å avstå fra å trene kan være et alternativ når du ikke er på høyden. Det kan rett og slett være at du er for sliten og mangler overskudd til å trene, og intervalltrening er det siste du ønsker å gjennomføre. Dette kan være et smart alternativ for å unngå at du kjører deg helt ned i kjelleren, og bidrar til at du bygger overskudd.

Trene løping med lav intensitet

Å gjennomføre en kortere treningsøkt med lav intensitet, kan være et godt alternativ til intervalltrening på dager dagsformen ikke er på topp. Selv om du ikke får gjennomført intervalltreningen, får du likevel trent, og du vil ha et treningsutbytte, selv om ikke er det du hadde tenkt deg. Har du ork til det, kan dette være et godt alternativ.

Gjennomføre intervalltrening som er mindre krevende

Det tredje alternativet er å gjennomføre intervalltrening som planlagt, men med en noe lavere intensitet og kanskje færre repetisjoner. Går du for dette alternativet, bør du ha nok overskudd til det. På dager der dagsformen ikke er på topp, selv intervalltrening med moderat intensitet være krevende.

Gjennomføre intervalltrening som vanlig

En god del løpere ville nok ha gjennomført intervalltreningen som vanlig, men ofte vil kvaliteten på treningen bli dårligere, og ofte vil du sitte igjen med en dårlig følelse etter endt trening. Sannsynligheten er stor for at du ikke greier å gjennomføre intervallene som planlagt. Du må presse deg hardt for i det hele tatt komme deg gjennom treningen. Dette kan bli en dårlig treningsopplevelse fysisk og mentalt. Har du lite overskudd i forkant av intervalltreningen, risikerer du å kjøre deg helt ned i kjelleren hvis du prøver å gjennomføre treningen med planlagt mengde og intensitet.

Dagsformen har noe å si når du trener intervaller

Du bør lytte til kroppen og la den bestemme når planen din er å løpe intervaller. Har du lite overskudd og er sliten, kan det ofte være lurt å ta en hviledag i stedet for å trene. Har du ork til det kan du gjennomføre en kortere treningsøkt med lav intensitet. Kanskje kan du gjennomføre en avkortet intervalløkt med lavere intensitet. Det du ikke bør gjøre, er å forsøke å gjennomføre intervalltreningen som planlagt, på tross av at dagsformen ikke er på topp. Det eneste du oppnår med det er å kjøre deg enda mer ned fysisk, og gi deg selv en dårlig treningsopplevelse.

Relaterte artikler:

Løping og dagsform

Trene når man er sliten