Hvordan bygge muskler

0
24
Hvordan bygge muskler
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Uansett om du kaller det styrke, motstandstrening eller vekttrening, kan enhver kropp ha nytte av å få mer muskler. Lær mer om hvordan du skal bygge muskler.

En sterk kjerne og sterkere muskler i armer og bein kan hjelpe deg med å unngå å falle eller gjøre det lettere å gjøre dagligdagse aktiviteter.

Fordeler med styrketrening:

  • forbedre balansen
  • forbedre kroppsholdning
  • øke koordinasjonen
  • forhindre skade
  • beskytte beinhelsen
  • lette smerter
  • redusere fett
  • forhindre vektøkning
  • bremse aldersrelatert muskeltap

Grunnleggende om muskelbygging

Du har allerede det du trenger for å bygge muskler; Kroppen din. Og du trenger ikke å følge en strikt rutine for å bygge muskler, ei heller dyrt treningsutstyr. Du kan velge hvilke øvelser du liker, og innlemme styrketrening som en del av livsstilen din.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Målet bør være to eller tre styrketreningsøkter per uke, enten det er:

  • vektløfting
  • yoga-klasse
  • HIIT-intervaller med høy intensitet
  • styrkeøvelser med kroppen som belastning

Isotoniske styrkeøvelser

  • armhevninger
  • knebøy
  • crunches
  • triceps dips

Ha som mål å kombinere isotoniske og isometriske øvelser i treningsregimet ditt. Hvis du har vondt i leddene, kan du sikte deg inn på flere isometriske øvelser. Hold i 30 sekunder til å begynne med, og øk gradvis.

Isometriske styrkeøvelser

  • Plankeøvelser
  • Kriger positur
  • 90 grader mot vegg
  • Båt positur
  • Bro

Gjennomføre 3 sett både isotoniske og isometriske styrkeøvelser.

Endre bevegelser tilpasset dine behov

Å endre en øvelse handler om å møte kroppen din der den er akkurat nå. Hvis håndleddene ikke er fornøyde, kan du gå til underarmene. Eller hvis du ikke er klar for standard pushups, bruk en vegg eller en benk slik at du kan gjøre dem enklere. Over tid kan du kanskje ta pushups på gulvet.

De fleste øvelser har flere modifikasjoner. Step ups kan komme inn for bokshopp,hvis du ikke har en boks, eller er bekymret for å overbelaste leggen, eller bare vil gjøre det lettere for bekkenbunnen.

Relaterte artikler:

Annonse fra MILRAB