Hvordan bli vegetarianer

0
47
Hvordan bli vegetarianer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

For noen mennesker er det å spise vegetarisk en måte å være sunnere på, dyrevelferd eller hormoner som tilsettes i animalsk mat.

Bør du bli vegetarianer?

Folk velger et vegetarisk kosthold av mange grunner. For noen mennesker er det å spise vegetarisk en måte å være sunnere på eller å unngå hormoner som brukes i animalsk mat. For andre har å spise på denne måten mer å gjøre med religion, dyrs rettigheter eller miljøhensyn. Hvis du vurderer et vegetarisk kosthold, bør du vurdere hvilken type vegetarianer du vil være. Når du har bestemt deg for hvilke matvarer du vil unngå, bør du også utarbeide en plan for å sikre at du kan få alle næringsstoffene kroppen din trenger.

Typer vegetarisk kosthold

Det finnes flere forskjellige typer vegetariske dietter:

Vegetarisk kosthold

Hvis du følger et vegetarisk kosthold, betyr det at du ikke spiser kjøtt, fjærfe eller fisk. Denne kategorien spisere kan deles videre med hvilke animalske produkter du velger å ta med i kostholdet ditt:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • lakto-ovo-vegetarianere spiser både egg og melkeprodukter
  • lacto-vegetarianere spiser melkeprodukter, men ikke egg
  • ovo-vegetarianere spiser egg, men ikke melkeprodukter

Vegansk kosthold

Hvis du følger et vegansk kosthold, spiser du ikke kjøtt, fjærfe eller fisk. Du bruker heller ikke melkeprodukter, egg eller andre animalske produkter, som gelatin eller honning.

Delvis vegetarisk kosthold

En delvis vegetarianer spiser ikke kjøtt, men spiser noe animalsk mat.

  • pescatarianere spiser fisk, men unngår alt annet kjøtt
  • pollo-vegetarianere spiser fjærfe, men unngår annet kjøtt og fisk

Fleksitært kosthold

Andre følger det som kalles et semivegetarisk eller fleksitært kosthold. Folk som følger denne dietten spiser hovedsakelig plantebasert mat, men kan av og til inkludere kjøtt, meieriprodukter, egg, fjærfe og fisk i små mengder.

Hvordan bli vegetarianer?

Skal du gå rett over på et vegetarisk kosthold? Det er opp til deg. Du kan velge å sette datoen du starter et vegetarisk kosthold. Eller du kan bestemme deg for å gjøre det mer gradvis. Du kan synes det fungerer best å først gi opp rødt kjøtt, så fjærfe, og deretter fisk. Du kan også velge bestemte dager i uken du spiser vegetarisk. Du kan gradvis legge til flere dager når du blir mer vant til å følge et vegetarisk kosthold.

Motstå fristelser

Det er mange former for vegetarisk kosthold, så det er ikke nødvendigvis en alt-eller-ingenting-situasjon. Når det er sagt, hvis du ønsker å unngå visse matvarer av en bestemt grunn, kan du vurdere å lete etter smakfulle alternativer i dagligvarebutikken. Du kan finne veggie-burgere, «kylling»-nuggets og alle slags kjøttlignende alternativer. Husk at noen av disse matvarene er tungt bearbeidet, og kanskje ikke er det beste alternativet å ha i kostholdet ditt. En annen tilnærming er å fokusere på å prøve ny vegetarisk mat i stedet for å fokusere på det du ikke kan spise. Prøv nye grønnsaker, tilberedningsmetoder og kjøttalternativer. Du kan oppdage smaker du ikke visste at du likte.

Bytt ingredienser

Du kan fremdeles være i stand til å lage mange av favorittoppskriftene dine med en vegetarisk eller vegansk vri. Ofte kan du erstatte hovedproteinet med en vegetarisk kilde, som tofu eller tempeh. Hvis oppskriften har en dyrebasert buljong, kan du bruke vegetabilsk buljong i stedet. Hvis du unngår meieriprodukter, kan du prøve mandel- eller soyamelk i stedet.

Relaterte artikler:

Vegetarianer som spiser fisk

Hva er forskjellen på veganer og vegetarianer

Annonse fra X-LIFE