Hvordan bli tynnere uten å trene

0
204
Hvordan bli tynnere uten å trene
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Det kan være vanskelig å holde seg til en vanlig kostholds- og treningsplan. Imidlertid er det flere måter å gå ned i vekt på uten å trene.

Her er 11 måter å gå ned i vekt uten å bli tynnere uten å trene.

Tygge maten sakte og grundig

Hjernen din trenger tid til å bearbeide at du har fått nok å spise. Å tygge maten grundig gjør at du spiser saktere, noe som er assosiert med redusert matinntak, økt metthet og mindre porsjonsstørrelser. Hvor raskt du er ferdig med måltidene kan også påvirke vekten din. En fersk gjennomgang av 23 observasjonsstudier rapporterte at raskere spisere er mer sannsynlig å gå opp i vekt enn de som spiser saktere. Raske spisere har også større sannsynlighet for å være overvektige.

Bruk mindre tallerkener til usunne matvarer

Den typiske tallerkenen er større i dag enn den var for noen tiår siden. Denne trenden kan bidra til vektøkning, siden bruk av en mindre tallerken kan hjelpe deg å spise mindre ved å få porsjonene til å se større ut. På den annen side kan en større tallerken gjøre at serveringen ser mindre ut, slik at du legger på mer mat. Du kan bruke dette til din fordel ved å servere sunn mat på større tallerkener og mindre sunn mat på mindre tallerkener.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Spis rikelig med protein

Protein har kraftige effekter på appetitten. Det kan øke følelsen av metthet, redusere sult og hjelpe deg med å spise færre kalorier. Dette kan være fordi protein påvirker flere hormoner som spiller en rolle i sult og mettehet, inkludert ghrelin og GLP-1. En studie fant at økt proteininntak fra 15% til 30% av kaloriene hjalp deltakerne med å spise 441 færre kalorier per dag, og miste 5,5 kg i løpet av 12 uker, i gjennomsnitt, uten bevisst å begrense matinntaket.

Hvis du spiser en kornbasert frokost, kan det være lurt å vurdere å bytte til et proteinrikt måltid, for eksempel egg. I en studie der overvektige kvinner spiste egg til frokost, spiste de færre kalorier til lunsj sammenlignet med de som spiste en kornbasert frokost. Dessuten spiste de opp færre kalorier resten av dagen og i løpet av de neste 36 timene. Noen eksempler på proteinrik mat inkluderer kyllingbryst, fisk, gresk yoghurt, linser, quinoa og mandler.

Oppbevare usunne matvarer ute av syne

Lagring av usunne matvarer der du kan se dem, kan øke sult og sug, og føre til at du spiser mer. Dette er også knyttet til vektøkning. En fersk undersøkelse fant at hvis mat med høyt kaloriinnhold er mer synlig i huset, er det mer sannsynlig at innbyggerne veier mer enn folk som bare har en skål med frukt synlig. Oppbevare usunn mat ute av syne, for eksempel i skap, slik at det er mindre sannsynlig at de fanger blikket når du er sulten. På den annen side, hold sunn mat synlig på benken, og plasser det foran og midt i kjøleskapet.

Spis fiberrik mat

Å spise fiberrik mat kan øke metthetsfølelsen og hjelpe deg med å føle deg mett lenger. Studier indikerer også at en type fiber, tyktflytende fiber, er spesielt nyttig for vekttap. Det øker mettheten og reduserer matinntaket. Viskøs fiber danner en gel når den kommer i kontakt med vann. Denne gelen øker absorpsjonstiden for næringsstoffer og bremser tømmingen av magen. Viskøs fiber finnes bare i plantemat. Eksempler inkluderer bønner, havrekorn, rosenkål, asparges, appelsiner og linfrø. Et vekttapstilskudd kalt glucomannan er også veldig høyt i tyktflytende fiber.

Drikk vann regelmessig

Å drikke vann kan hjelpe deg med å spise mindre og gå ned i vekt, spesielt hvis du drikker det før et måltid. En studie hos voksne fant at å drikke en halv liter vann omtrent 30 minutter før måltider, reduserte sult og reduserte kaloriinntaket. Deltakere som drakk vann før et måltid, mistet 44% mer vekt i løpet av en 12-ukers periode sammenlignet med de som ikke gjorde det. Hvis du bytter ut kaloritette drikker – som brus eller juice – med vann, kan du oppleve en enda større effekt.

Servere deg selv mindre porsjoner

Porsjonsstørrelsene har økt de siste tiårene, spesielt på restauranter. Større porsjoner oppfordrer folk til å spise mer og har blitt knyttet til vektøkning og overvekt. En studie hos voksne fant at en dobling av størrelsen på en middagsrett økte kaloriinntaket med 30%.

Spis uten elektroniske enheter

Å ta hensyn til hva du spiser kan hjelpe deg med å konsumere færre kalorier. Folk som spiser mens de ser på TV eller spiller dataspill, kan miste oversikten over hvor mye de har spist. Dette kan igjen føre til overspising. En gjennomgang av 24 studier fant at personer som ble distrahert under et måltid, spiste omtrent 10%. I tillegg har distraksjoner under et måltid en enda større innflytelse på matinntaket ditt senere på dagen. Folk som ble distrahert ved et måltid spiste 25% flere kalorier ved senere måltider. Hvis du regelmessig konsumerer måltider mens du ser på TV eller bruker elektroniske enheter, kan du utilsiktet spise mer. Disse ekstra kaloriene legger opp og har en enorm innvirkning på vekten din på lang sikt.

Sørg for tilstrekkelig med søvn og unngå stress

Når det gjelder helse, forsømmer folk ofte søvn og har mye stress. Begge deler har faktisk kraftige effekter på appetitten og vekten. Mangel på søvn kan forstyrre de appetittregulerende hormonene leptin og ghrelin. Et annet hormon, kortisol, blir forhøyet når du er stresset. Svingninger i disse hormonene svinger kan øke sulten og suget etter usunn mat, noe som fører til høyere kaloriinntak. Dessuten kan kronisk søvnmangel og stress øke risikoen for flere sykdommer, inkludert diabetes type 2 og overvekt.

Fjerne sukkerholdige drikker fra kostholdet

Tilsatt sukker er den verste ingrediensen i kostholdet i dag. Sukkerholdige drikker som brus har vært forbundet med økt risiko for mange sykdommer. Det er veldig enkelt å konsumere overflødig kalorier fra sukkerholdige drikker, fordi flytende kalorier ikke påvirker mettheten slik fast føde gjør. Å holde seg borte fra disse drikkene helt kan gi enorme helsemessige fordeler på lang sikt. Vær imidlertid oppmerksom på at du ikke bør bytte ut brus med fruktjuice, siden det kan inneholde like mye sukker. Sunn drikke å drikke inkluderer i stedet vann, kaffe og grønn te.

Relaterte artikler:

Sannheten om slanking

Hvorfor slanking tar livet av deg

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!