Hvordan bli sterkere i benkpress

0
41
Hvordan bli sterkere i benkpress
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hvis du lurer på hvor mye og hvor fort du kan øke vekten i benkpress, kan det være nyttig å tenke igjennom hva som er treningsmålet ditt.

Mens det å øke belastningen jevnt kan være både et tegn på fremgang og en metode for å oppnå fremgang, er det viktigere å se på det større bildet. Å øke for mye kan føre til skader eller overbelastning, som begge kan gi motsatt effekt. Tenk på skilpadden og haren; sakte og jevnt vinner løpet!

Du vil treffe et platå når du trener benkpress

Kroppen er smart. Før eller siden vil du treffe et platå, og uansett hva du gjør føler du at du ikke har noe fremgang. Det er derfor den største utfordringen folk flest møter etter at de har begynt å trene, platået. Motstandstrening øker styrken, tilfører muskelmasse og forbedrer beintettheten.

Maksimal vekt i benkpress

Seriøse vekttrenere trener ut fra en prosentandel av det som kalles deres 1RM, som er den maksimale vekten du kan løfte for en repetisjon. De løfter en prosentandel av den vekten for et antall repetisjoner som er basert på hvilke mål man har. For eksempel kan en erfaren vektløper gjøre tre til fem sett med bare tre repetisjoner på 90 prosent av 1RM. Dette er imidlertid ikke nødvendigvis noe du bør prøve på egenhånd, fordi du seriøst kan ødelegge deg selv. Det er anbefalt å gjennomføre ett sett med åtte til tolv repetisjoner med en vekt som får deg til å slite med de siste to repetisjonene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Relaterte artikler:

Benkpress med manualer

Hvordan bli sterk i benkpress

Annonse fra MILRAB