Hvordan bli raskere på 5000 meter

H

Hvordan bli raskere på 5000 meter. Lær mer om hva og hvordan du skal trene for å bli raskere på 5000 meter.

Trene for å bli raskere på 5000 meter

For at du skal bli raskere på 5000 meter bør du trene opp hurtighet og utholdenhet som kan gjøre at du greier å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom. Da bør du trene variert med intervalltrening, motbakketrening, tempotrening og langturer. Variert trening med lav, moderat og hard intensitet kan bidra til å gjøre deg raskere på 5000 meter.

Intervalltrening for å bli raskere på 5000 meter

Det er vanskelig å komme unna intervalltrening for at du skal bli raskere på 5000 meter. Veksle mellom å trene kortintervall og langintervall, for å trene opp hurtighet og utholdenhet. Det er ingen grunn til å styre unna intervalltreningen fordi progressiv intervalltrening er overkommelig for løpere på alle formnivå. Øk intensiteten gradvis gjennom intervallet, for fra ett intervall til det neste. Å trene intervaller på denne måten gir deg den beste effekten, og du reduserer også risikoen for å bli skadet.

Tempotrening for å bli raskere på 5000 meter

Tempotrening er effektiv trening som vil hjelpe deg å opprettholde et høyt tempo over et lenger tidsrom. Trene tempo med en varighet på 10 minutter eller lenger, og gjennomføre tempotreningen med moderat til hard intensitet. Også tempotreningen bør du gjennomføre progressivt ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele tempotreningen. Ha en gradvis økning i hvor lenge du trener tempo, som er i takt med ditt formnivå.

Motbakketrening for bli raskere på 5000 meter

Motbakketrening med bakkeintervaller er effektiv trening for å bli en raskere, sterkere og mer utholdende løper. Motbakketrening har på mange måter alt det en løper trenger for å bli bedre. I tillegg får du trent opp løpeteknikk for bedre løpsøkonomi. Motbakketrening kan også være mer skånsomt for beina og redusere risikoen for skader.

Langturer for å bli raskere på 5000 meter

Å løpe rolige langturer er viktig trening for alle typer distanser. Du trenger å bygge opp din aerobe utholdenhet uavhengig av om du trener til en 400 meter eller et maraton. Din aerobe kapasitet er grunnmuren i din løpsform. På denne grunnmuren legger du det videre grunnlaget, avhengig av om du skal bli god til å løpe 800 meter, 5000 meter eller maraton.

Hvordan bli raskere på 5000 meter

Hovedvekten av treningen du gjennomfører for å bli raskere på 5000 meter bør være med lav intensitet. Kvalitetstreningen med høyere intensitet bør følgelig utgjøre en mindre del av treningen, men er likevel viktig for å trene opp din aerobe kapasitet. Sørg for tilstrekkelig restitusjon i mellom de harde treningsøktene.

Relaterte artikler:

Hvordan bli raskere på 10000 meter

Hvordan bli en raskere løper

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg