Hvordan bli raskere på 3000 meter

0
1517
Trene for å løpe maraton på best mulig tid
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Lær mer om hvordan du gjennomføre intervalltrening og tempotrening for å bli raskere på 3000 meter.

Hvordan trene for å bli raskere på 3000 meter

I tillegg til å gjennomføre ukentlige langturer og rolig løping, kan du trene intervaller og tempotrening for å bli raskere på 3000 meter. For å du skal vite noe om du har blitt raskere, bør du gjennomføre et 3000 meter testløp tidlig treningsperioden, og gjennomføre en ny 3000 meter etter endt treningsprogram for å måle progresjon.

Bli god på 3000 meter med GARMIN FORERUNNER 645 MUSIC.

Bli raskere på 3000 meter med utgangspunkt i eget formnivå

Det er viktig at du tar utgangspunkt i eget formnivå når du skal begynne å trene intervaller og tempotrening for å bli raskere på 3000 meter. For å beregne hastighet på intervalltrening og tempotrening, kan du bruke VDOT kalkulator for å estimere fart. Velg fanen ‘VDOT kalkulator’ og legg inn tiden du brukte på 3000 meter. Velg deretter fanen ‘Hastighet på trening’. Se forslag til fart på tempotrening og intervalltrening. Husk at farten du skal holde når du løper intervall og tempo alltid bør være i samsvar med intensitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Intensitet på intervalltrening for å bli raskere på 3000 meter

Intervallene gjentas fortløpende med en intensitet tilsvarende 98-100% av makspuls, med en varighet som ikke er lenger enn 5 minutter. Aktiv pause med jogging eller gange, med tilsvarende varighet. Farten kan være tilsvarende 5 km tempo. Formålet med intervalltrening er å øke din aerobe kapasitet (VO2max). Når du trener intervaller bør du løpe nært ditt maksimale, aerobe potensial – det vil si 100% VO2max.

GARMIN Fenix 6X Pro Solar Titanium

fenix 6X Pro Solar er den første Garmin klokken med solcellelading. Du får også tempoveiledning, håndleddsbasert pulsmåling, pulsoksymetri, rutbare kart, musikk og mer.

Intensitet på tempotrening for å bli raskere på 3000 meter

Dette er jevn løping i maratonfart, tilsvarende 80-90% av makspuls. Dette er nivået der mengden oksygen som tas opp i muskulaturen, er lik mengden som forbrukes, og du unngår en opphopning av melkesyre. Denne treningen kan utføres som løping uten pauser over en gitt distanse, eller lange repetisjoner (for eksempel 2×6 km, 2×8 km), men ikke mer enn 25 km. Denne type trening kan være for de trener til maraton.

Relaterte artikler:

Hvordan bli raskere på 5000 meter

Hvordan bli en raskere løper

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!