Hvordan bli raskere på 1500 meter

0
360
Hvordan bli raskere på 1500 meter

Hvordan bli raskere på 1500 meter. Lær mer om hvordan og med hvilken intensitet du bør trene for å bli raskere på 1500 meter.

Hvordan trene for å bli raskere på 1500 meter

For at du skal bli raskere på 1500 meter bør du trene variert med langturer, rolig løping, intervalltrening med sprintintervaller og tempotrening. For at du skal ha best mulig effekt ut av treningen, bør du balansere trening med lav, moderat og hard intensitet, der hovedvekten av treningen kan være med lav intensitet.

Intensitet når du trener for å bli raskere på 1500 meter

Du kan følgende fordeling av trening innenfor de forskjellige pulssonene:

  • Rolig løping, restitusjonstrening og langturer: 54-59 prosent av makspuls
  • Tempotrening/maratonfart: 75-84 prosent av makspuls
  • Terskeltrening: 83-88 prosent av makspuls
  • Intervalltrening: 95-100 prosent av makspuls
  • Sprintintervaller: Maksimal hastighet

Fordelingen av trening med lav, moderat og hard intensitet kan være følgende:

  • 80 prosent av treningen kan være med lav intensitet
  • 10 prosent av treningen kan gjennomføres med tempotrening/maratonfart/terskeltrening
  • 8 prosent av treningen kan være intervalltrening
  • 2 prosent av treningen kan være sprintintervaller

Løping med lav intensitet skal ikke være hardere enn at du kan snakke vanlig mens du løper. Tempotrening og trening i maratonfart tilsvarer løping med moderat til hard intensitet. Terskeltrening er trening med hard intensitet. Det samme gjelder for intervalltrening og sprintintervaller, og det er viktig at denne treningen ikke går over til anaerob, noe som er fort gjort når du trener med så høy intensitet.

For å kunne løpe med riktig intensitet er det viktig at du kjenner din makspuls, slik at du holder deg innenfor denne når du trener. Løp også etter hvordan du føler deg. Du vil relativt raskt merke at du trener anaerobt, ved at du blir stiv mens du løper. Sprintintervallene er ikke så harde som det kan virke fordi dette skal være kortintervaller med en lengde på 100-200 meter, med lange pauser mellom hvert intervall.

Relaterte artikler:

Hvordan bli raskere på 800 meter

Hvordan bli raskere på 5000 meter