Hvordan bli kvitt vann i kroppen

0
484
Hvordan bli kvitt vann i kroppen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Vannvekt, også kalt ødem, er veldig vanlig, og er sjelden en grunn til bekymring. Lær mer om hvordan bli kvitt vann i kroppen.

Hvordan bli kvitt vann i kroppen

For mye vann i kroppen kan føles ubehagelig, og kan forårsake uønsket oppblåsthet. Denne artikkelen beskriver enkle, sunne livsstiltips for hvordan bli kvitt vann i kroppen.

Det er en rekke måter en person kan miste vannvekt raskt og naturlig. Vi ser på de mest effektive teknikkene:

Reduser inntaket av natrium (salt)

Et enkelt første skritt for å bli kvitt vann i kroppen er å erstatte natriumrik mat med lite mindre saltrik mat. For mye natrium, eller salt, kan forårsake øyeblikkelig vannretensjon. Dette er fordi kroppen trenger å holde natrium-til-vann-forholdet balansert for å fungere ordentlig. Dermed kroppen vil holde på vannet hvis det konsumeres for mye salt. Naturlig mat, for eksempel grønnsaker, nøtter og frø, inneholder svært lite natrium. Noen matvarer kan til og med redusere natriumnivået, inkludert bananer, avokado og bladgrønnsaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Drikk mer vann

Selv om det er kontraintuitivt, kan drikkevann faktisk redusere vannvekten. Dehydrering kan få kroppen til å holde på ekstra vann for å kompensere for mangel på vann. Vann forbedrer også nyrefunksjonen, slik at overflødig vann og natrium kan skylles ut av systemet. Voksne bør drikke rundt 2 liter vann om dagen. Å bytte ut sukkerholdige drikker med rent vann er en fin måte å følge med på kroppens daglige vannbehov.

Redusere inntaket av karbohydrater

Karbohydrater får kroppen til å lagre ekstra vann. Når vi spiser karbohydrater, lagres energien som vi ikke bruker med en gang som glykogenmolekyler. Hvert gram glykogen har 3 gram vann. Å kutte ned på karbohydrater er en rask måte å bruke opp glykogenlagrene, noe som betyr at vannvekten også vil reduseres.

Vanlige karbohydrater inkluderer brød, ris og pasta. Å bytte ut noen daglige kilder til karbohydrater med proteinrik mat, for eksempel magert kjøtt, egg og soyaprodukter, kan redusere opphopningen av vannvekt.

Kosttilskudd

Vitamin B-6 og magnesiumoksyd kan være effektive, naturlige midler for å redusere væskeansamling i kroppen. Disse tilskuddene fungerer sammen med nyrene for å hjelpe kroppen med å skylle ekstra vann og natrium ut av systemet. Studier viser at disse to tilskuddene er veldig effektive til å lindre symptomene på premenstruelt syndrom eller PMS, inkludert vannretensjon. De kan også redusere oppblåsthet i magen, hevelse i beina og ømhet i brystet. Det er best å snakke med en lege før du tar nye tilskudd, da de kan ha bivirkninger eller interaksjoner med andre medisiner.

Trening

Trening lar kroppen svette ut ekstra vann. Dette får vannvekten til å droppe umiddelbart etter trening. Trening stimulerer også blodstrømmen og forbedrer sirkulasjonen, noe som kan redusere væskeoppbygging i hele kroppen, spesielt i bein og føtter. Trening reduserer vannvekten enda mer ved forbrenning gjennom glykogenenergilagre. Å erstatte tapte væsker er imidlertid viktig etter fysisk aktivitet for å unngå dehydrering.

Risikofaktorer

Alle kan oppleve væskeansamling i kroppen, men noen risikofaktorer øker sjansene for at det oppstår. Disse inkluderer:

  • svangerskap
  • underernæring
  • en stillesittende livsstil
  • kortikosteroider
  • prevensjonsmidler
  • hjerte-, lever- eller nyretilstander

Relaterte artikler:

Hvor mye vann per dag

Hvor lenge kan man leve uten vann

Annonse fra X-LIFE