Hvordan bli kvitt luft i magen

0
269
Hvordan bli kvitt luft i magen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Gass er en normal del av livet og et naturlig biprodukt av et sunt fordøyelsessystem, men noen ganger kan det bli plagsomt.

Hvordan bli kvitt luft i magen

Gass er en normal del av livet og et naturlig biprodukt av et sunt fordøyelsessystem. De fleste avgir gass mellom 14 og 23 ganger per dag. Det meste av gassen du passerer er svelget luft. Du svelger luft gjennom dagen mens du spiser og drikker. Andre gasser produseres i fordøyelseskanalen når maten du spiser brytes ned. Gass er primært laget av luktfrie gasser som karbondioksid, oksygen, nitrogen, hydrogen og noen ganger metan.

Har du problemer med luft i magen, er måter å redusere mengden gass i systemet ditt.

Spis saktere og mer oppmerksomt

Det meste av gassen i kroppen din er luft du har svelget. Selv om det er umulig å unngå å svelge luft helt, kan du redusere mengden du svelger. Når du spiser raskt, svelger du langt mer luft enn når du spiser sakte. Dette gjelder spesielt når du spiser mens du er på farten. Unngå å spise mens du deltar i andre aktiviteter, som å gå, kjøre bil eller sykle.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Ikke tygg tyggis

Folk som tygger tyggegummi i løpet av dagen svelger mye mer luft enn de som ikke gjør det. Hvis du er bekymret for å holde pusten frisk, kan du prøve å spise sukkerfri mynte i stedet. Et langtidsvirkende munnskyll kan også bidra til å redusere bakterier som forårsaker dårlig ånde i munnen.

Kutt ned på gassproduserende mat

Noen matvarer produserer mer gass enn andre. Enkelte karbohydrater er vanlige de skyldige, inkludert fruktose, laktose, uoppløselig fiber og stivelse. Disse karbohydrater er gjæret i tykktarmen og er kjent for å forårsake fordøyelsesproblemer. Mange mennesker med irritabelt tarmsyndrom (IBS) eksperimenterer med et lavt FODMAP-kosthold (gjærbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler), som unngår gjærbare sukkerarter. Imidlertid er mange av disse gassproduserende matvarene en viktig del av et sunt kosthold. Du trenger sannsynligvis ikke å kutte disse matvarene helt ut av kostholdet ditt, men kan spise mindre av dem.

Vanlige gassproduserende karbohydrater inkluderer:

  • Komplekst sukker: Bønner, kål, rosenkål, brokkoli, asparges, fullkorn, sorbitol og andre grønnsaker.
  • Fruktose: Løk, artisjokker, pærer, brus, fruktjuice og annen frukt.
  • Laktose: Alle melkeprodukter, inkludert melk, ost og iskrem.
  • Uoppløselig fiber: De fleste frukt, havrekli, erter og bønner.
  • Stivelse: Poteter, pasta, hvete og mais.

Sjekk for matintoleranser med en eliminasjonsdiett

Matintoleranser er annerledes enn matallergier. I stedet for en allergisk respons, forårsaker matintoleranser fordøyelsesopprør som diaré, gass, oppblåsthet og kvalme. En vanlig matintoleranse er laktoseintoleranse. Laktose finnes i alle meieriprodukter. Et eliminasjonsdiett kan hjelpe deg med å begrense årsaken til overflødig gass. Prøv å eliminere alle meieriprodukter fra kostholdet ditt. Hvis du fremdeles opplever unormalt mye gass, kan du prøve å eliminere de gassproduserende matvarene oppført ovenfor. Deretter begynner du sakte å legge til mat, en om gangen. Hold detaljert oversikt over måltider og symptomer som oppstår.

Mens mange mennesker føler at de kan ha en glutenintoleranse, er det viktig å se din gastroenterolog for å utelukke cøliaki før du starter et glutenfritt kosthold. Gluten finnes i alle hveteprodukter, som brød og pasta. Å være glutenfri vil påvirke nøyaktigheten av alle tester som må gjøres for å evaluere for cøliaki, så vent til du hører fra legen din før du fjerner gluten fra kostholdet ditt.

Unngå brus, øl og andre kullsyreholdige drikker

Luftboblene som finnes i kullsyreholdige drikker er beryktet for deres evne til å produsere raper. Men noe av denne luften vil også komme seg gjennom fordøyelseskanalen og gå ut av kroppen gjennom endetarmen. Prøv å erstatte kullsyreholdige drikker med vann, te eller kaffe.

Prøv probiotika

Fordøyelseskanalen din er full av sunne bakterier som hjelper deg med å bryte ned maten. Visse sunne bakterier kan faktisk bryte ned hydrogengassen som andre bakterier produserer under fordøyelsen. Probiotika er kosttilskudd som inneholder disse gode bakteriene. Mange mennesker tar dem for å redusere symptomer på fordøyelsesproblemer eller for å behandle kroniske tilstander som IBS.

Slutt å røyke

Hver gang du tar et drag fra en sigarett, sigar eller e-sigar, svelger du luft. Røyking ofte kan tilføre kroppen mye ekstra luft.

Forebygge forstoppelse

Forstoppelse kan føre til en gjæringsprosess der det produseres mye gass som ofte er ekstra stinkende. Det første trinnet i behandlingen av forstoppelse er å øke vanninntaket. Å drikke så mye vann som mulig vil bidra til å få ting til å bevege seg. For det andre, øke fiberinntaket ditt med frukt og grønnsaker eller et fibertilskudd.

Øk din fysiske aktivitet

Å bevege kroppen din kan bidra til å sparke fordøyelsessystemet i gir. Prøv et moderat treningsnivå fire til fem dager per uke. Det kan også være lurt å prøve en langsom treningstur etter store måltider.

Når skal jeg oppsøke lege?

De fleste tilfeller av overflødig gass er ikke et tegn på noe alvorlig. Du vil sannsynligvis se forbedringer fra livsstilsendringer. Å føre en matdagbok kan være nyttig for å avgjøre om du har utviklet en matintoleranse.

Gjør en avtale med legen din hvis symptomene dine plutselig blir alvorlige, eller hvis du opplever:

  • smerte
  • kvalme
  • oppkast
  • diaré

Relaterte artikler:

Kjerringråd mot luft i magen

Luft i magen av sukker

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!