Hvordan bli kvitt beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse er forårsaket av spesifikke bevegelser relatert til trening eller annen type bevegelse. Beinhinnebetennelse dannes gradvis foran på leggen når musklene og beinene dine blir overanstrengt. Lær hvordan du skal bli kvitt beinhinnebetennelse.

Vanligvis risikerer idrettsutøvere (og spesielt løpere) som gjentatte ganger stresser leggbeinet, musklene og bindevevet, som til slutt kan føre til en leggbetennelse (eller det mer tekniske og nøyaktige navnet “medialt tibialt stresssyndrom.”). Hvis det ikke behandles, kan en beinhinnebetennelse potensielt føre til en tibial stressfraktur.

Symptomer på beinhinnebetennelse

Det mest fremtredende symptomet er en stikkende smerter i og rundt leggen, som kan variere fra mild til alvorlig. Vanligvis vil du føle en gradvis smerter i beinene mens du går, løper eller hopper – som topper seg mot slutten av din fysiske aktivitet.

Hvis du opplever noen av følgende symptomer, er sjansen stor for at du har beinhinnebetennelse:

  • En lett eller en skarp bankende smerte i den fremre delen av leggen
  • Smerter eller ubehag på venstre eller høyre side av skinnebeinet
  • Muskelsmerter som stråler fra leggen og opp mot kneet
  • Smertefullt ubehag som løper langs den indre delen av leggen
  • Sårhet eller ømhet i den indre delen av leggen
  • Ømhet i skinnebenet ditt
  • Leggen er varm å ta på
  • Synlig (vanligvis mild) hevelse i leggen
  • Nummenhet eller svakhet i føttene

Hvordan behandler man beinhinnebetennelse?

Beinhinnebetennelse vil vanligvis forsvinne med hvile. Avstå helt fra aktiviteten som forårsaket betennelsen for en periode. Selv en kort pause i handlingen kan redusere den umiddelbare smerten. Men hvis du tar pause og deretter starter aktiviteten på nytt, kan du oppleve at smerten faktisk øker. Derfor er det ofte ikke nok å ta en pause for effektivt å kurere beinhinnebetennelse.

I stedet, hvis du vil fremskynde restitusjonsprosessen, følg disse fem nyttige tipsene:

Få litt hvile

Det siste du vil gjøre når du får beinhinnebetennelse er å prøve å ignorere det og bare trene deg gjennom smertene. Tankegangen “ingen smerte, ingen gevinst” vil bare gjøre det enda verre. Det du bør gjøre akkurat nå er å få litt sårt tiltrengt hvile slik at kroppen din kan helbrede ordentlig.

Ikke ta en periode med total hvile, da dette kan svekke kroppens vev og omkringliggende muskelstyrke som er nødvendig for best mulig rehabilitering. Selvfølgelig, hvis du har smerter i leggene fra en spesifikk aktivitet, avstå helt fra denne aktiviteten. Målet ditt er tross alt å avlaste det skadde området, men det betyr ikke at du må slutte å bygge styrken din, da det kan hjelpe med å lette restitusjonsprosessen.

Bare unngå treningsøkter som forårsaker smerte, ettersom å presse deg selv for hardt vil bare gjøre skaden verre og forlenge restitusjonstiden. Du kan fortsette å jobbe med andre treningsstrategier for å opprettholde kondisjon, men justere din vanlige treningsrutine til noe mye mindre intenst.

Ise ned leggen

Legg is på leggen for å lindre smerte og hevelse. I hovedsak kan periodisk ising i løpet av 2 eller 3 dager være nødvendig før smerten avtar. Planlegg å gjøre det i 20-30 minutter (eller til beinet ditt er numment) hver 3. til 4. time. For å unngå å få frostskader, bruk en klut som en barriere mellom huden og isen, pass spesielt på å flytte isen rundt slik at den ikke ligger for lenge på ett område av huden.

Og selv om du kan bli fristet til å bruke varme, ikke gjør det. Varme bidrar faktisk ikke til å redusere betennelse.

Heve beinet

Mens du legger is på beina eller sitter i en lengre periode, kan du støtte beinet på en pute eller stol. Det spiller ingen rolle om du sitter eller ligger, men det er anbefalt at du hever leggen over hjertenivå. Å heve beinet, spesielt mens du ligger ned, bruker tyngdekraften for å redusere hevelse og betennelse. Start denne hevingsprosessen de første dagene, og fortsett å gjøre det mens du sover, en eller to netter.

Bruk en kompresjonsstrømpe

Du kan også prøve å bruke en hvilken som helst variasjon av leggkompresjonsstrømper for å redusere betennelse rundt leggen og fremskynde restitusjonstiden. Det er smart å ha en av disse tilgjengelig), siden kompresjonsstrømper vil hjelpe deg med å kontrollere hevelsen de første dagene.

Generelt bidrar kompresjon til å øke oksygen og blodstrøm. Denne økningen i sirkulasjonen vil forbedre muskelutholdenhet og effektivitet. Kompresjonsstrømper gir relativt god smertelindring. Bare pass på at det ikke er for stramt, siden det kan begrense sirkulasjonen. Hvis du på noe tidspunkt føler nummenhet eller prikking rundt strømpen, løsne det.

Prøv antiinflammatorisk medisin

Hvis hvile, ising, komprimering og heving ikke gjør susen, bør du vurdere å ta anti-inflammatoriske smertestillende midler. Ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler (NSAIDs), som ibuprofen, naproxen og aspirin, vil bidra til å redusere hevelse, og kanskje viktigst av alt, vil redusere smertene dine. Bruk disse stoffene som anvist på etiketten, med mindre legen din instruerer noe annet.

Relaterte artikler:

Trening med beinhinnebetennelse

Forebygge beinhinnebetennelse

Referanser

Om forfatteren