Hvordan bli bedre til å løpe ved å løpe mindre

0
223
Hvordan bli bedre til å løpe ved å løpe mindre

Noen ganger kan det bli for mye løpetrening. Lær mer om hvordan du kan bli bedre til å løpe ved å trene mindre.

Restitusjon for å bli en bedre løper

Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, kommer du ikke unna restitusjon når du trener løping. Det er når du restituerer at du blir en bedre løper, forutsatt at du gjennomfører et variert og regelmessig. Restitusjon er ofte neglisjert blant løpere, skremmende nok også blant eliteutøvere. Konsekvensen av det er ofte overtrening og skader. Prinsippene for restitusjon er banalt enkle, så hvorfor trener løpere for mye? Blant mosjonister er manglende kunnskap om trening og restitusjon og løping ofte en viktig årsak. Blant eliteutøvere er det mer at restitusjon blir ignorert og oversett. Drivkraften for å bli best blir for stor, slik at utøvere går langt over de grensene for hva som er forsvarlig med tanke på trening. Når vi vet at du kan bli satt ut i måneder og kanskje år på grunn av skader og overtrening, er det ingen overdrivelse å si at du blir bedre av å trene mindre, i hvert fall når du gjennomfører betydelige treningsmengder i løpet av en treningsuke.

Trene for å restituere

Se på restitusjon som en bonus for all treningen du har gjennomført. For mange løpere blir restitusjon et nødvendig onde de gjennomfører fordi de må. Restitusjon blir salderingsposten, der det å gjennomføre planlagt trening alltid kommer først. Det kan bli en dyr pris å betale når formutviklingen «plutselig» går nedover, skadene begynner å melde seg og du blir overtrent. Ingen kan på sikt trene mer enn det kroppen tåler uten at det får en negativ konsekvens. Vær tro mot prinsippet om at du at du alltid setter restitusjon først.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan trene mindre for å bli bedre til å løpe

Det viktigste du kan gjøre er å unngå å komme i en situasjon der blir overtrent eller skadet. Derfor må du tenke forebygging når du trener løping. Følg et enkelt og strukturert treningsprogram som du kan tilpasse etter behov. Planlegge restitusjon på lik linje med treningen du gjennomfører. Ha en gradvis økning i treningsmengde som ikke overstiger hva kroppen din til enhver tide greier å absorbere av trening. Gå ned 40-50 prosent på treningsmengden hver tredje uke, for å sikre at kroppen får tid til å hente seg inn igjen. Trene som vanlig, bare at du trener mindre. Lytt til kroppen og restituere når du er sliten, stiv og støl.

Effektivisere treningsøktene når du trener mindre

En måte å bli i bedre form, selv om du trener mindre, er å gjennomføre treningsøktene mer effektivt. Ha fokus på kvalitet fremfor kvalitet når du trener løping. Løpetrening med høyere intensitet, kan bli gjennomført med kortere, men mer intensivt. Sørg for at du har gjennomført en grundig oppvarming i forkant. Vær på vakt når du gjennomfører høyintensive treningsøkter, fordi økt intensitet kan øke risikoen for skader. Hovedfokuset bør alltid ligge på mer restitusjon.

Det enkle er ofte det beste

Hva er enklest? Å trene knallhardt, og la det stå til å håpe på det beste, eller trene variert med vekslende intensitet, hele tiden innenfor hva kroppen din tåler av belastning? Svaret gir seg selv, og når du vet at du får den beste formutviklingen, er det egentlig ikke noe å lure. Å trene godt innenfor dine grenser for hva du tåler er i tillegg mye mer motiverende enn å trene på grensen (eller over) hva du egentlig er i stand til.

Relaterte artikler:

Jogging som restitusjon

Effektiv restitusjon når du trener

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her