Hvordan bli bedre på halvmaraton med én enkel metode

0
166
Hvor bli bedre på halvmaraton med én enkel metode
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Å forbedre din løpsøkonomi er kanskje den faktoren som har mest å si for hvor mye raskere du kan løpe halvmaraton. Lær hvordan du kan forbedre løpeteknikken din for halvmaraton!

Hvordan bli raskere på halvmaraton med bedre løpeteknikk

Variasjoner i løpesett er antakelig like tallrike som antall løpere. Legg merke til forskjellige løpestiler når du er tilskuer til et løp! Her finner du alt av løpesett! Hver enkelt av oss har et bestemt løpesett, og målet er ikke nødvendigvis å forandre dette fullstendig. Det vil være en krevende, om ikke umulig oppgave. Du bør ha som mål å forbedre løpeteknikken med utgangspunkt i løpesettet du har.

Hvordan forbedre løpsøkonomien med bedre løpeteknikk

Tenk deg at du du løper over en eng med rå egg. Målet ditt er å ikke knuse noen av eggene du løper på. Du skal treffe bakken med minst mulig kraft, og foten bør ideelt sett være i kontakt med underlaget så kort tid som mulig. Greier du det, vil du ha mindre friksjon. Belastningen på lår- og leggmuskulaturen vil bli mindre, og du kan løpe raskere og på samme tid spare energi. Du har en bedre løpsøkonomi! For å få til dette kan du starte å med noen endringer som kan gjøre løpeteknikken din bedre.

Korte ned på stegene og øke stegfrekvensen

Den enkleste måten å øve opp bedre løpeteknikk er å bevisst korte ned på steglengden, samtidig som du øker stegfrekvensen. Unngå hoppende bevegelser, der du hopper fra en fot til den neste. Du skal flyte eller rulle fremover. Finn et punkt foran deg for å seg om kroppen hopper opp og ned for hvert steg du har. Ha som mål å minimere disse hoppende bevegelsene. Når du korter ned på steglengden, vil foten treffe mer naturlig treffe underlaget rett under hofta. Da har du tyngden rett over foten for hvert steg du tar, noe som vil gi deg en bedre løpeteknikk. Ideelt sett bør du ha en stegfrekvens på 180 steg i minuttet. Høy frekvens på stegene vil bidra til at at foten bruker minst mulig tid i kontakt med underlaget du løper på. Løpere har en tendens til å løpe mer på forfot når de løpere i et raskere tempo, og mer på midtfot når tempoet er lavere. Når du løper på midtfot, belaster du store muskelgrupper i lårene mer, noe som bidrar til mindre belastning på leggmuskulaturen. Dette er ønskelig, fordi mange løpere sliter ofte med leggmuskulaturen, spesielt under lengre løp. Lårmuskulaturen tåler mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Bedre løpeteknikk når du skal løpe halvmaraton

Hvordan du bruker armene og hva slags holdning du har når du løper, har også betydning for hvor raskt du kan løpe halvmaraton. Bruk armene som pendler, og hold de så tett som mulig inntil kroppen. Slapp av i skuldrene og ikke knytt nevene. La tomlene touche shortsen eller tightsen for hver gang armene passer hoftene. Vær høy når du løper. Ha en lett fremoverlendt holdning når du løper i all slags terreng. Se fremover og ikke ned i bakken.

Relaterte artikler:

Riktig løpeteknikk for å løpe raskere og mer effektivt

Trening for bedre løpsøkonomi

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR 

1000,-